Verslag door Frank Roos
Zondag vond in Winterswijk de 1e K.W. cross plaats, die ook vorig jaar al plaats vond, maar toen onder een andere naam. De organisatie was toen en nu in handen van atletiekvereniging Archeus en voetbalvereniging Vosseveld.

In het buitengebied van het Winterswijkse buurtschap was een prachtig parcours uitgezet en er kwamen dan ook uit alle windstreken atleten en atletes op de wedstrijd af. Onder hen een groot peloton AVA`70-leden en waar de één besloot te jagen op een podiumplek, wilde de ander een lekkere cross afwerken en de basis leggen voor een goed loopjaar. De conclusie na afloop was overtuigend: beide doelen werden behaald en de geel-blauwe brigade liet zich op alle fronten overduidelijk zien….

De cross werd geopend met de jeugdloop over 1500 meter en hier was het al gelijk letterlijk en figuurlijk prijs. Bij de jongens liet Lenn Posthumus zien over het nodige talent te beschikken, door de goede lijn van 2012 door te trekken en pakte ijzersterk de titel. Achter hem was het Sem Balke, zoon van beroemde AVA-ouders, die met de tweede plek aan de haal ging. Janneke Gelderblom liep eveneens een sterke wedstrijd en de kleine blondine werd op fraaie wijze 2e,  gevolgd door de jonge Annelot Posthumus. Bij de prijsuitreiking ontstond er echter nog wel enige consternatie over haar leeftijd, want het geboortejaar 1973 bleek een mispeer van haar vader te zijn, die gelukkig ook meer verstand heeft van verzekeringen…

Hierna was het de beurt aan de wat oudere jeugd, die op pad ging voor 3000 crossmeters. Jerrel Balke was hierbij de titelverdediger, maar was al bijna direct kansloos voor prolongatie. Toch bleef de jonge AVA`70-atleet knokken en een prachtige 2e plaats op het podium was een prestatie van formaat.

Om half 12 viel het startschot van de cross voor senioren over 5 en 10 kilometer. Een hele batterij lopers en loopsters ging op pad en vormde een sierlijk lint door de Vosseveldse dreven. In de voorste geledingen was al snel het gele AVA-shirt van Erwin Wamelink zichtbaar. De blonde pijl is momenteel in bloedvorm en hij sprong als een sierlijke hinde over de boomstammen. Boomstammen? Jazeker… De organisatie had besloten om de cross nog meer cachet te geven door een 9-tal dikke eiken om te laten vallen en wel midden op het parcours. Wamelink gaf geen krimp bij deze natuurlijke obstakels en liep gestaag door richting de finish, waar hij bij de run over 5000 meter als derde arriveerde. Er was nog een podiumplaats voor een clubgenoot, want Heidi Jentink pakte bij de Dames de zilveren plek. De Lichtenvoordse liep een sterke race over de zandstroken, het sompige grasveld en de bospaden.

Ook op de langste afstand was er wederom gejuich in het AVA`70-kamp, want bij de Dames bikkelde Mariska van de Berg zich in 52 minuten richting de finish en dit bleek goed voor een 3e plaats.

Ook de overige geel- en blauwhemden presteerden heel erg prettig. Tevreden gezichten waren er na afloop zeker ook te bewonderen in het grote kamp van de beginnende lopers en loopsters. De cross maakte echter wel heel erg duidelijk, dat deze naam de groep in feite sterk te kort doet. Hoewel de bekkies voor aanvang soms nog wat strak stonden, bleken de prestaties in het veld uitstekend te zijn. Dit, uiteraard tot grote tevredenheid van het enthousiaste trainersduo Henk Mengers en Johan Assink.

Al met al dus een hele mooie cross, die iedereen de kans bood om de basis te leggen voor een goed loopjaar. Een mogelijkheid die door het AVA`70-peloton met twee handen werd aangegrepen!

Alle Uitslagen nu online !

Klik op onderstaand fotoalbum van Dave Posthumus voor meer foto's

KW-Cross Winterswijk 2013