Ava’70-atleten in bloedvorm tijdens slotwedstrijd

De zomer is officieel ten einde. Over enkele weken ligt Nederland weer bedekt onder een dikke laag bladeren. Vier leden van Ava’70 trokken op de laatste zomerdag richting Wageningen voor de laatste baanwedstrijd van het seizoen. Dit deden ze niet zonder succes. Drie persoonlijke records werden op het blauwe kunststof verpulverd.

Bart Wesselink mocht voor de geel-blauwen het spits afbijten. Sinds deze zomer heeft Bart zich gestort op het polsstokhoogspringen. Helaas stond dit spectaculaire onderdeel niet op het programma. Daarom viel Bart terug op zijn oude liefde, het sprinten. Pas in serie vijf van de 100 meter was het de beurt aan de explosieve Aaltenaar. Omdat er nogal wat valse starts werden gemaakt in de eerste paar series, werd de start van Bart’s race enkele minuten uitgesteld. Na een redelijke start had Bart moeite om zijn ritme te vinden, dit resulteerde in een matige eindtijd van 12.66 seconden. Enkele maanden terug liep hij op dezelfde baan al laag in de twaalf seconden. Later op de avond mocht hij zijn kwaliteiten nogmaals laten zien. Nu op de 200 meter. Wederom was Bart niet erg tevreden over zijn race. Hoewel hij een tijd van 25.20 seconden noteerde, hoopte hij zijn persoonlijk record van 24.60 seconden uit de boeken te lopen.

Net als zijn oudere clubgenoot kwam ook Jerrel Balke uit op twee onderdelen. Voor aanvang van de wedstrijd klaagde Jerrel over spierpijn, in de auto had hij zelfs al een aantal keren  kramp gehad. Maar volledig tegen de verwachting in presteerde Jerrel geweldig in Wageningen. Op de 800 meter knalde de blonde atleet naar een prachtig persoonlijk record van 2.28.70 minuten. Deze tijd ligt in het verlengde van zijn hele seizoen. Op iedere afstand wist de 15-jarige atleet zich dit seizoen te verbeteren. Met het zojuist gekweekte melkzuur nog in de benen, moest Jerrel alweer aantreden voor zijn tweede onderdeel, het verspringen. In de beginfase van de wedstrijd had hij nog wat moeite met zijn aanloop, maar naarmate de wedstrijd vorderde kreeg hij deze steeds beter onder controle. Op het hoogtepunt vloog hij naar een mooie afstand van 3.96 meter.

De meest opmerkelijke prestatie van de avond kwam op naam van Tim te Brake. De jongste telg uit de Te Brake stal haalde 13 tellen van zijn persoonlijke besttijd af op de 1500 meter. Hij dook voor het eerst onder de vijf minuten (4.55.52 min). Maar deze tijd krijgt nog meer glans wanneer je weet dat Tim de hele week met zijn klas op pad is geweest. In de omgeving van Nijmegen belegde hij met zijn studiegenoten een ‘werkweek’. In deze weken is het ongebruikelijk dat de nachtrust langer duurt dan vier uur. Maar deze vermoeiende week heeft bijzondere krachten bij Tim naar boven gehaald.

Om iets voor tienen sloot Erwin Wamelink de avond af. Hij liep in de studentenstad een vijfduizend meter. Hoewel Erwin heel wisselvallig is op deze afstand, lijkt hij hem steeds beter onder de knie te krijgen. Voor de tweede keer dit jaar haalde hij een behoorlijke hap van zijn persoonlijke record af. Na een hele sterke slotronde liep Erwin een tijd van 18.06.29 minuten.