Na een flinke voorbereidingsperiode stond een grote groep AVA`70-leden zondagmorgen op het atletiekcomplex van ARGO voor een nieuwe uitdaging, namelijk de halve marathon van Doetinchem. Het merendeel beleefde de vuurdoop op deze afstand, dus was er op zijn zachtst gezegd sprake van een gezonde wedstrijdspanning. Na het inlopen was het natuurlijk eerst tijd voor een mooie teamfoto, maar dit bleek al een kunst op zich, want net als er weer een plaatje was geschoten, kwam er nog een clubgenoot aan huppelen, dus moest er zeker een keer of 7 geposeerd was, alvorens dit gedeelte van de voorbereiding afgerond kon worden.

Voordat de hoofdrolspelers van de dag werden weggeschoten, kwamen eerst al een aantal jeugdleden in actie. Stan en Mees Prinsen behoren intussen tot de gevestigde orde wedstrijdlopers en presteerden prima op hun afstand. Dit kon zeker ook gezegd worden van Eva Bruil, die nog maar enkele dagen lid is van de vereniging. Ze liet echter zien, dat ze zich al lekker thuis voelt bij AVA`70 en liep een uitstekende race.

Om exact 11.00 uur viel het startschot van de halve marathon en gingen meer dan 30 clubgenoten op pad voor hun avontuur van 21,2 kilometer. De zon scheen bij het vertrek en dit maakte de eerste kilometers aangenaam, maar dit plezier bleek van korte duur, want de wind trok aan en de sluizen gingen twee keer geweldig open, waarbij een regen van water, bladeren, eikels en takken de atleten en atletes geselde.

Op de baan maakten intussen de lichting lopers en loopsters aan de 7,5 kilometer zich gereed voor vertrek. Onder de deelnemers ook weer verschillende geelhemden die de vorm testten, terugkeerden na blessureleed of gewoon zin hadden in een lekkere wedstrijd. Vermeldenswaardig is zeker de deelname van loper nummer 695, die we voor het gemak maar even Jan noemen. Vanuit het startvak kroop hij achter de brede rug van een reuzenhaas, die hem de hele afstand door de wind en regen sleurde, onderweg zelfs motiverend toesprak en door de moeilijke momenten heen looste.  Op 3 meter en 42 centimeter van de meet ging Jan de haas voorbij en finishte als dank voor bewezen diensten voor de haas. Een tafereel dat overigens niet geheel uitzonderlijk is, ware het niet, dat de atleet gehuld was in een hempie van AVA`70. Toen de uitslagen op het scherm verschenen werd het mysterie nog wat groter, toen bleek dat het startnummer behoorde van een lid van Atletico`73. Op dit moment loopt er een uitgebreid onderzoek naar de herkomst van de deelnemer en de reden van dit merkwaardige voorval….

Terug naar de halve marathon. De lopers hadden het onderweg zeker niet gemakkelijk, want de wisselende weersomstandigheden teisterden de lopers en loopsters. Gelukkig was er onderweg het applaus van de supporters in het algemeen en de aanmoedigingen van het thuisfront in het bijzonder. De opbeurende woorden bleken doping voor de kilometers die nog volgden. De trainers van het AVA-peloton hadden hun werk voorafgaand aan de wedstrijd prima gedaan, zo bleek. De coaches Johan en Marco voorzagen de Avianen onderweg nog even van de broodnodige tips, terwijl Gerben Deunk zich tussen de lopers en loopsters bevond en dus ter plekke bijstand verleende.

En na een kleine 21 kilometer afzien, was daar dan eindelijk de terugkeer op de atletiekbaan, waar nog een kleine zegetocht van 200 meter volgde. De gezichten stonden overigens bij sommigen niet helemaal op vrolijk in het zicht van de haven. Getekend door de inspanning en de pittige weersomstandigheden, ging het richting de finish.

Hier werden de toppers van AVA`70 opgevangen door familieleden en een steeds groter wordend peloton medestrijders. De zone achter de finish werd dan ook geler en geler. Een bestuurslid van de organiserende vereniging ARGO gaf aan, zelfs best wel flink jaloers te zijn op het peloton van AVA`70, dat zich bij de halve van Doetinchem van de allerbeste kant had laten zien. De club geelhemden was immers niet alleen groot in aantal, maar bleek vooral een hechte club, die een geweldige teamprestatie leverde. Met dank aan Johan, Marco, Gerben en de andere trainers van AVA`70, die hun bijdrage hebben geleverd. Bij elke binnenkomst van een clubgenoot klonk er weer applaus en gejuich en dat is de talrijke toeschouwers zeker niet ontgaan. Bijzonder was nog de binnenkomst van Veronique Schulingkamp. Als wielrenners last hebben van een leegloper, dan wordt er een nieuwe band op gelegd. Maar als je als hardloopster last hebt van de ingewanden, dan heb je een enorm probleem. De AVA`70-atlete besloot ondanks de fysieke malheur toch van start te gaan, want ze had immers niet voor niets getraind. Onderweg moest Veronique onwaarschijnlijk diep gaan, maar opgeven deed ze niet. Puur op karakter kwam ze binnen, waar ze werd binnengehaald door haar teammaatjes en een enorm applaus in ontvangst mocht nemen. En terecht!

Heel veel persoonlijke records dus, bij de halve van Doetinchem, maar vooral persoonlijke overwinningen door het peloton van AVA`70. De bloemen, felicitaties en de complimenten na afloop waren meer dan verdiend en vormden een mooi sluitstuk van een prachtige sportprestatie !

Link naar Uitslagen en Foto's