Vol spanning wachten op het startschot

Van zandloper tot survivalatleet, van jeugdig talent tot krasse knar… en niet te vergeten de tientallen vrijwilligers van AVA`70. Iedereen was zaterdag weer naar de Ringkamp gekomen voor de 2e wedstrijd van de Boekeldercrosscompetitie. Onder voortreffelijke weeromstandigheden zou het vooral een middag van de records worden. Dit begon al direct met het aantal inschrijvingen, want nog nooit stonden er zoveel deelnemers aan de start. Maar liefst 401 atleten en atletes kwamen in actie en dat zorgde niet alleen voor drukte op het parcours, maar zeker ook in de nabijheid van start en finish, waar het talrijke publiek zorgde voor een fraaie ambiance.

Om 13.00 uur was het gebruikelijk de beurt aan de jongste lichting om hun kunnen te tonen. Bij de meisjes gelijk al dubbel Ava`70-succes met een eerste plaats voor Noa Luimes en een tweede plek voor Marit Kleinbussink.  Laurian Luimes liet zich bij de jongens van zijn beste kant zien en pakte een 2e plek. De oudere kids gingen voor de 2kilometer van start en de dubbele passage door het heuvelachtige Ringkampbos blijkt een flinke beproeving. Niet voor Stan Prinsen overigens, want de Varsseveldse atleet van AVA`70 liep een ijzersterke race en won, voor Björn Rossel en Jerrel Balke. Vorige week stond ze al volop in de schijnwerpers en dat lukte Ava-atlete Eva Bruil ook dit keer weer, want met een prachtige tijd van 7,45 minuten zegevierde ze op superieure wijze.

Om half twee was het grote peloton aan de beurt voor hun wedstrijd over 5 of 15 kilometer. Bij de damesrace op de korte afstand was het veterane Maria Griffioen die in haar klasse de overwinning naar zich toe trok en in het algemeen damesklassement de 4e tijd scoorde. Bij de heren was de overwinning net als vorige week voor het Duitse talent Stefan Ritte en het meest opmerkelijke was het feit, dat hij twee keer exact dezelfde tijd scoorde, namelijk 16,39 minuten. Gerrit Dijkslag was wederom de beste AVA`70-atleet, dit keer met een zevende plek.

Ronduit genieten was het in de race over 10 kilometer, met een paar toppers aan de start. Bij de dames werd het parcoursrecord aangescherpt door Saskia Weinans, die in een ijzersterk gelopen wedstrijd finishte in een tijd van 39,10 minuten. Op gepaste afstand werd Katja Demkes 2e, terwijl Gerdie Hoornenborg in een prima opgebouwde wedstrijd de 3e plek pakte. Het hoogtepunt van de middag was echter het optreden van Bart van Nunen op de 10 kilometer. De 2e jaars A-junior is een nationale topper in zijn leeftijdscategorie en hij liet dat zaterdag overduidelijk zien. Vanaf de start nam hij direct de koppositie in handen en kon het ongelooflijk hoge tempo de gehele race constant houden. Met een geweldige tijd van 31,49 minuten verpulverde het talent van AV Passaat  uit Papendrecht het oude parcoursrecord met bijna een minuut. Het publiek had uiteraard veel waardering voor het optreden van deze atleet, waar we in de toekomst ongetwijfeld nog van zullen horen. Met een derde plek leverde Martijn Groot Wassink van AVA`70 ook een uitstekende prestatie en toonde wederom aan een prima aanwinst te zijn voor de club.

Ingrid van Zolingen ging op de 15 kilometer van start en moest het deze middag vooral in haar eentje doen, maar dan presteert ze wel op haar best, zo liet ze na afloop weten. Met een tijd van 1 uur en ruim 16 minuten was ze de eerste dame bij de meet en was bijna een minuut sneller dan bij de eerste editie. Veteraan Wim Brinkman was de beste AVA`70-atleet bij de heren in de wedstrijd over 3 ronden op Haarts grondgebied en toonde aan zeer constant te kunnen lopen in een hoog tempo.

Behalve de parcoursrecords en speersnelle tijden van de toppers, viel en ook een ware stortregen van honderden verbeteringen van tijden te noteren. Soms met een paar tellen, maar ook af en toe met tientallen seconden. Blijde gezichten dus vooral, na afloop van de wedstrijd op het start- en finishterrein en in de catacomben van het buurthuis, waar ook nog even een jarenoud record sneuvelde. Nog nooit werd er immers zoveel erwtensoep met worst gegeten na afloop van een middagje Boekeldercrossen. Uiteraard werd er nog lang na gepraat over deze prachtige sportmiddag met schitterende tijden van toppers, jeugdige talenten en nieuwelingen. Ook komende zaterdag zullen de paden in het Loohuisbos en de Ringkamp weer bladvrij worden gemaakt en kunnen de honderden atleten en atletes wederom op jacht naar topprestaties bij de 3e wedstrijd van de Boekeldercrosscompetitie!

Uitslagen.
Foto's Wilma Elburg
Foto's Tim te Brake ( veel Jeugd foto's)
Foto's Geerts Wevers Weblog