Max ter Haar in Feyenoord shirt voelt zich prima thuis tussen de geelhemden

Door Frank Roos

De concurrentie bij de 3e zaterdag van de Boekeldercrosscompetitie bestond uit de Zevenheuvelenloop die dit weekend in Nijmegen werd afgewerkt en de intocht van Sinterklaas eerst in Groningen en vervolgens in Aalten. Desalniettemin stonden er toch weer ruim 350 atleten en atletes te trappelen van ongeduld om te starten in de Ringkamp.
Bij de jongste talenten ging Timo Westerveld als eerste over de streep bij de jongens. Het feest der overwinning was bij de meisjes compleet doordat het podium bestond uit 3 jonge AVA`70-loopsters. Noa Luimes was de snelste, gevolgd door Marit Kleinbussink en Annelot Posthumus.
De oudere jeugd werd in de gelegenheid gesteld om 2 ronden door het bos te draven en dat leverde bij de jongens een zeer spannende race op. Björn Rossel en Tim Mengerink streden daarbij om het zilver en brons en gaven elkaar bijna niets toe. Bij de finish had Björn nog precies een tel over en ging daardoor met de tweede plek aan de haal. Opvallend is het zeer constante lopen van de beide jongelingen, want het verschil in de tussenstanden is secondespel. Drie overwinningen op rij is het opmerkelijke resultaat van Eva Bruil bij de meisjes en weer was ze een fractie sneller en scoorde nu 7,44 minuten.
Om precies half 2 ging het peloton van start voor de 5 kilometer en het was weer een flink pak lopers en loopsters dat zich in een lang lint op weg begaf voor de pittige ronde door het Loohuisbos. Podiumplekken waren er niet voor de AVA`70-leden, maar ereplekken zeker wel. Roel Schreurs werd

knap 7e met een tijd van 19,08 seconden. Maria Griffioen hield zich knap staande tussen de overige dames en snelde als een jonge hinde naar een fraaie 5e plek van de in totaal 139 atletes die aan de start verschenen.
De deelnemers aan de 10 kilometerrace moesten twee keer het parcours afleggen, maar onder de prima omstandigheden was dit uitstekend te doen. Gerdy Hoornenborg pakte een knappe tweede plek bij de dames en dit lukte ook Björn Demkes bij de heren. Opmerkelijk was de zeer snelle tijd die het AVA-lid op de klokken zette, want met 36,19 minuten was hij ruim een minuut sneller dan de vorige keer. Martijn Groot Wassink was ook weer een fractie beter en pakte een mooie 3e plaats. De lopers en loopsters van de lange adem moesten het diepste gaan van allemaal, maar ook daar werden prima resultaten geleverd. Rianne Fokkens was de enigste dame en pakte dus automatisch ook de eerste plek. Ze scoorde hierbij overigens wel een sterke tijd, want ze verbeterde haar vorige resultaat met maar liefst 3 minuten. Veteraan Wim Brinkman boekte ook deze keer nog weer enige progressie en zijn beste tijd staat nu op 1 uur en 1,22 minuten.

Komend weekend wordt de Boekeldercrosscompetitie afgesloten met de 4e en laatste wedstrijd. Het zal er spannend aan toe gaan, want de strijd is bij een aantal afstanden nog zeker niet beslist. Daarnaast is het de laatste mogelijkheid om de tijden aan te scherpen, de concurrentie uit te dagen en te verslaan in een rechtstreeks duel. Het belooft dan ook bij voorbaat al een prachtige happening te worden in de Ringkamp, waar de strijd vanaf 13.00 uur in alle hevigheid los zal barsten. Na afloop volgt dan natuurlijk de sluitingsceremonie met de prijsuitreiking en het uitdelen van de herinneringen!