1 keer goud, 3 keer zilver en 3 keer brons! Een geweldige oogst voor Ava’70 bij de Oost Nederlandse Crosskampioenschappen. Al vroeg vertrekt er een bus met 40 atleten, trainers en supporters richting het prachtige sportcomplex in Harderwijk. Nog nooit eerder kwam Ava’70 met zo’n grote delegatie bij dit spectaculaire kampioenschap aan de start. En ook het vervoersmiddel is uniek.

Mark te Brake maakt bij de junioren A zijn favorietenrol meer dan waar. Een snelle start zorgt ervoor dat hij het in de slotfase nog behoorlijk lastig krijgt. Toch loopt hij onbedreigd naar de Oost Nederlandse titel. Bij de meisjes pupillen A hebben de geel-blauwen voorin het veld duidelijk de overhand. Noa Luimes lijkt op de overwinning af te gaan, maar de nummer twee in de wedstrijd komt vlak voor de finish terug. Noa passeert na een goed laatste stuk toch als eerste de eindstreep. De jury oordeelt echter dat Noa haar tegenstandster heeft gehinderd, waardoor ze wordt teruggeplaatst naar plaats twee. Het brons gaat in deze wedstrijd ook naar Ava’70! Marit Klein Bussink blijft een andere Ava-topper, Annelot Posthumus net voor. Stan Prinsen is weer helemaal terug van weggeweest. Na een periode waarin het lopen niet altijd even lekker ging, knokt hij zich heel knap naar het brons bij de junioren C. Brons is er ook voor niemand minder dan Sien Meinen. Bij de dames boven de vijftig behoort ze nog steeds tot de top. Sien is niet de enige trainer die met eremetaal terug naar Aalten gaat. Björn Demkes valt ook met zijn neus in de boter. Bij de heren boven de vijfendertig is er maar één concurrent sneller. Chantal Posthumus verrast met het zilver bij de vrouwen boven de vijfendertig. Zij brengt met deze knappe prestatie de teller op zeven medailles. Een fantastisch resultaat!

Al vroeg op de dag bijt de piepjonge Flore Posthumus het spits af. Met zichtbaar veel plezier voltooid zij haar afstand van één kilometer. Met evenveel lol trotseert Timo Westerveld het zware crossparcours. Hij eindigt op de vervelende 4e plaats. In dezelfde race maken Dirk Hoftijzer en Lars Rossel er een mooie onderlinge strijd van. Dirk heeft op het laatst net iets meer over dan zijn trainingsmaatje. Lenn Posthumus is één van de vele talenten uit de Ava-stal. Ook in Harderwijk presteert de blonde parel weer uitstekend. Hij komt een paar tellen te kort voor het brons. Hij wordt uiteindelijk 5e. De Meisjes D lopen ook naar een paar prachtige ereplaatsen. Esther Boekelder, veelvoudig medaillewinnares bij voorgaande edities, wordt 8e. Pumika Kugathasan vliegt naar plek 12 en op de 16e plek vinden we Isa Schokkin terug. De zusjes Kris en Loes Demkes horen ook thuis in de cross. Bij de meisjes pupillen B loopt Loes naar een fantastische 10e  plaats. Kris wordt in het ijzersterke deelnemersveld bij de meisjes D 2e-jaars  22e. Nathan Posthumus is pupil af en moet zich nu bewijzen bij de junioren. Dit doet hij zeer verdienstelijk. Hij debuteert met plek 11. Joppe Roos staat niet alleen bij alle regionale wedstrijden aan de start, maar laat zich ook zien in de grote wedstrijden buiten de Achterhoek. De goedlachse atleet wordt 17e.

Tim Mengerink is één van die ruwe diamantjes binnen de vereniging. Hij is nog geen half jaar lid van Ava’70 en loopt nu al naar plaats vier in het kampioenschap. In dezelfde wedstrijd is het de winnaar van de Boekeldercross, Björn Rossel, die 9e wordt. Mees Prinsen, eveneens in geweldige vorm, maakt de top 10 compleet. Als 500ste lid rust er een bepaalde druk op je schouders, maar hier kan Eva Bruil moeiteloos mee omgaan. Bij de meisjes C eindigt ze als 5e. Linde Klein Nibbelink (11e plaats) wint de strijd van Romy van Rijs (13e) om de titel beste Bredevoortse. Ruben Boekelder komt na veel blessureleed weer langzaam in vorm. Hij raakt verwikkeld in een prachtig gevecht met clubgenoot Joep Tolkamp. De tweekamp wordt beslist in het voordeel van Ruben. Joep lijkt overigens de aansluiting met de regionale subtop definitief te hebben gemaakt. Iedere wedstrijd is er verbetering zichtbaar. Job Ligterink is goed voor een mooie 20e plek. De enthousiaste atleet uit Barlo laat daarmee zien een goede crosser te zijn.

Na een geweldige reeks wedstrijden, heeft Tim te Brake in Harderwijk, naar eigen zeggen, een iets mindere dag. Desalniettemin wordt hij gewoon 8e bij de junioren B. Jerrel Balke komt zoals gewoonlijk breedlachend over de eindstreep. Volkomen terecht, want hij handhaaft zich met een 12e plaats in de top van het veld.

Op de terugreis stopt het gezelschap nog even bij de grote gele M voor een dik verdiende traktatie!

Foto's Tim te Brake