“Mul zand, draaien en keren, een zware klim, vals plat, modder, alles zat erin”, vertelt een enthousiaste Mark te Brake na een indrukwekkende Abdijcross. Met de Oost-Nederlandse crosstitel op zak, staat Mark met veel zelfvertrouwen aan de start van deze hoogaangeschreven veldloop. In Kerkrake maakt hij zijn opwachting in de Abdijcross. Deze wedstrijd is onderdeel van het Lotto Crosscircuit en kan jaarlijks rekenen op een sterk deelnemersveld. Dit keer is dat niet anders. In een startveld met bijna de gehele Nederlandse top, wordt Mark vijftiende.

Oost-Nederlandse titel
Anderhalve week geleden sloeg Mark zijn slag in Harderwijk. Hij schreef de derde wedstrijd van de Open IJsseldelta Crosscompetitie, voorheen Gelders/Overijsselse Crosscompetitie, op zijn naam. Deze wedstrijd gold tevens als Oost-Nederlands kampioenschap. De titel was een mooie beloning voor al het harde werken, maar toch was de 18-jarige atleet niet helemaal tevreden. De topvorm ontbrak volgens hem nog in Harderwijk. Het hoofddoel voor de student fysiotherapie is het NK 10 km op de weg. Dit kampioenschap wordt over drie weken in het Noord-Hollandse Schoorl gehouden.

Abdijcross
“Wat een gruwelijk zware wedstrijd”, zegt Mark na afloop van zijn 7400 meter durende wedstrijd. Scherprechter was de steile helling die door de Junioren A drie keer beklommen moest worden. “Het maakte niet uit hoe hard je liep, iedereen had het over die heuvel.” In de slotronde merkte Mark dat hij nog wat wedstrijdritme mist en verliest hij de aansluiting met de voorsten. “Die laatste ronde duurde iets te lang. Met een goede laatste ronde had ik achtste kunnen worden.” Toch kijkt hij met een goed gevoel terug op de wedstrijd. “Het was een stuk beter dan vorige week en het was weer een flinke wedstrijdprikkel.” Ondanks dat een goede tijd in een cross bijzaak is, mag Marks eindtijd van 26.58 minuten niet onvermeld blijven. Over twee weken is hij nog te vinden in de bossen van Breda (Mastboscross) om vervolgens een week later te pieken in Schoorl.

Nationaal Crosscircuit:
Het Lotto Crosscircuit, beter bekend als Nationaal Crosscircuit, bestaat uit vier wedstrijden die gedurende de wintermaanden worden gehouden. De Warandeloop in Tilburg (NK Cross), de Sylvestercross in Soest, de Abdijcross in Kerkrade en de Mastboscross in Breda. Na de laatste cross worden de prijzen verdeeld. Mark kon door een blessure niet deelnemen aan de wedstrijd en Soest, maar staat toch nog op een respectabele 25ste plaats in het klassement.

NK Cross 2015 in Kerkrade

In 2015 worden de Nederlandse crosstitels verdeeld in Kerkrade. De organisatie van de Abdijcross neemt na drie jaar het stokje over van de Loket.nl Warandeloop. De afgelopen drie edities was de crosswedstrijd in Tilburg het strijdtoneel voor de nationale titelstrijd.