Tiende plaats en nieuw record voor Mark te Brake

Een plaats in de top tien van Nederland en een forse verbetering van zijn persoonlijke record. Het ‘NK 10 kilometer op de weg’ had voor Mark te Brake niet veel beter kunnen uitpakken. Toch heeft de perfectionistische atleet zelf nog veel aan te merken op zijn race.

Het nationaal kampioenschap werd voor de vijfde keer in de geschiedenis opgenomen in het programma van de ‘Groet uit Schoorl Run. De 18-jarige Mark te Brake (junior A) moest zich vorig jaar door ziekte afmelden voor deze wedstrijd en was daarom dit jaar extra gebrand op een topprestatie.

Goede start winterseizoen
Het winterseizoen begon voor Mark uitstekend. Met overwinningen in Veenendaal, Aalten en Losser leek het een bijzonder goede winter te worden. Maar blessureleed zorgde voor een kleine kink in de kabel. Het NK Cross in Tilburg ging redelijk, maar niet zoals hij vooraf had gehoopt en de Sylvestercross in Soest moest hij zelfs aan zich voorbij laten gaan. De laatste weken was er duidelijk een stijgende lijn te zien. Tijdens de ‘generale repetitie’ voor de wedstrijd in Schoorl, werd hij knap zesde in een zeer sterk bezette cross in Breda.

NK 10 kilometer op de weg

De wind speelde een belangrijke rol tijdens de wedstrijd in de Noord-Hollandse kustplaats. “Hele harde wind en de hele tijd regen”, zei Mark na afloop. In een wedstrijd waar de gehele Nederlandse top aan de start stond liep Mark naar een tiende plaats bij de junioren A. Hij noteerde een prachtige tijd van 34.14 minuten. De gemiddelde atleet kan alleen maar dromen van deze tijd, maar Mark was toch niet helemaal tevreden. “Als je ziet welke junioren er voor mij eindigden mag ik ook niet helemaal tevreden zijn. Ik had minstens aan een tijd in de 33 minuten gedacht.” Ondanks dat hij niet helemaal tevreden was, scherpte hij zijn oude toptijd bijna met twee minuten aan. Vorig jaar liep hij tijdens de Singelloop in Utrecht 36.05 minuten.

De komende maanden gaat Mark op sportpark Papendal weer hard werken aan zijn vorm om in de zomermaanden te kunnen vlammen op de baan.