Voor de wedstrijd eerst gezamelijk aan de warming up

Een record aantal deelnemers, prachtige weersomstandigheden en rijen dik publiek vormden de ingrediënten voor een zeer geslaagde eerste editie van de Koningsloop, die AVA`70 samen met het Oranje comité organiseerde. Maar liefst 338 atleten en atletes uit Aalten en verre omgeving meldden zich aan om deel te nemen aan de wedstrijd door het centrum van het dorp. Geen gemakkelijke opgave overigens, want behalve de gebruikelijke heuvels en klinkerwegen moesten de sportievelingen ook afrekenen met een zandstrook halverwege het parcours, die door het droge weer letterlijk en figuurlijk het nodige stof deed opwaaien.

Om half 12 klonk het startschot voor het eerste programmaonderdeel, de 800 meter voor jongens tot en met 9 jaar. Bijna 100 talentjes slingerden als een lang lint door het dorp, waarbij Twan Meinen als eerste weer op de Markt verscheen, gevolgd door Laurian Luimes en Jurre Huls. Daarna kwam de rest van de meute de welverdiende medaille in ontvangst nemen, waarbij het vooral de lach op het gezicht opviel en het feit, dat de koters steeds kleiner werden. Ook bij de meisjes in deze leeftijdscategorie ging het razendsnel. Marit Kleinbussink bleek daar het toppertje van de dag, want ze finishte als eerste. Annelot Posthumus kwam 2 tellen later binnen en op de derde plek kwam Milou Amkreutz over de meet.

Daarna was het de beurt aan de oudere kids tot en met 15 jaar om hun kunnen te tonen bij de wedstrijd over 1600 meter. Bjorn Rossel was één van de troeven van AVA`70, die aan de start stond en hij liet tijdens de wedstrijd zien, dat hij over het nodige talent beschikt. Met overmacht trok hij de zege naar zich toe. Ook Tim Mengerink had de vorm van de dag en arriveerde als tweede op de Markt. Tijn Baumann uit Driel is een graag geziene deelnemer die jaarlijks de nodige wedstrijden van AVA`70 afwerkt. Ook bij de Koningsloop was hij van de partij en pakte de derde plek. Bij de meisjes over dezelfde afstand toonde Eva Bruil aan over veel talent te beschikken. Met overmacht trok de ze wedstrijd naar zich toe en ging met de zege aan de haal in een parcoursrecord van 5,48 minuten. Op gepaste afstand finishte Rosa ter Hedde als tweede, terwijl Linda Klein Nibbelink de derde plek opeiste.

De ruim 60 Senioren startten om exact half 1 voor hun race over 5000 meter en een sterk deelnemersveld trotseerde het zware parcours. AVA`70-troef Mark te Brake behoorde vooraf zeker tot de kanshebbers om de winst te pakken, maar er waren kapers op de kust, die hem het vuur na aan de schenen wilden gaan leggen. Al na 2 ronden was duidelijk dat de Aaltense atleet in een uitstekende vorm verkeert en geen concurrentie duldde. Ronde na ronde vergrootte hij de voorsprong op zijn achtervolgers en ging onbedreigd op de zege af. Zelfs het parcoursrecord was deze dag niet scherp genoeg, want met een vlammende eindzege pakte te Brake niet alleen de eindzege, maar liep tevens de snelste tijd ooit, 15,54 minuten. Oud-Bredevoorter Dirk Jan Demkes had het wel geprobeerd, maar kwam tekort. Een fraaie tweede plek was de beloning voor zijn dappere daad. Bram Wevers uit Aalten toonde aan, dat voetballers wel degelijk goed kunnen hardlopen. Wevers liep een ijzersterke wedstrijd, die hij prima had ingedeeld en finishte uiteindelijk op een knappe derde plaats.

De Zieuwentse atlete Lisa te Molder is al enige maanden lid van AVA`70 en de jonge atlete heeft behalve veel plezier bij AVA`70, ook baat bij de trainingen van Theo Stronks. Op het zware en selectieve parcours liep te Molder een uitstekende wedstrijd en klokte als winnares uiteindelijk een prima tijd van 19 minuten en 11 tellen. Cindy Brusse eiste de tweede plek voor zich op, terwijl Nicolet zwaan als derde de finishlijn passeerde.

De organisatie keek na afloop met grote tevredenheid terug op het sportieve verloop van de 1e Koningsloop. Veel toeschouwers waren getuige van  prachtige sportprestaties in het centrum van Aalten. Ook de atleten wisten de aanmoedigingen en het applaus van het talrijke publiek erg waarderen.

Een pluim aan het adres van de vrijwilligers van AVA`70 en het Oranje comité Aalten!