Zaterdag vond de eerste etappe plaats van de Boekeldercrosscompetitie 2021. Na een afwezigheid van een jaar stond de zeer populaire wedstrijdenreeks weer op de hardloopkalender en maar liefst 355 atleten van jong tot oud kwamen in actie. De frisse wind en de miezerige regen zorgde voor echt crossweer en leverde dan ook een prachtige strijd op.

Om exact 13.00 uur ging de Boekeldercross van start met de 1000 meter voor de jongste hardlopers. Opvallend hierbij was de zeer grote Duitse deelname, die direct aantoonde dat er veel talent bij de Oosterburen loopt. Het parcours was behoorlijk pittig door de natte omstandigheden en daarnaast moesten de fanatieke pupillen ook nog enkele hindernissen nemen in de vorm van strobalen. Bij de jongens liep Pyke Icking naar een hele knappe tweede plaats in een tijd van 4,22 minuten. Opvallend was dat de snelste tijd op deze afstand door een Duits meisje werd gelopen, maar ook de 2e plek van Julia te Lindert was uiteraard heel erg goed.

Een kwartier later gingen maar liefst 98 jeugdigen van start voor hun race over 2 kilometer, waarbij de hindernissen twee keer genomen moesten worden. Er werd kiezelhard gelopen en met name bij de jongens werd aangetoond dat AVA`70 over het nodige talent beschikt. Met een voortreffelijke tijd van 6,52 minuten werd Stef Grotenhuis winnaar, gevolgd door zijn teammaatjes Tim Houwers en Tijn Piest, die respectievelijk 2e en 3e werden. Bij de meisjes greep Jet Wildenbeest met een vierde plek net naast het podium.

De wedstrijd over 5 kilometer bleek net zoals bij alle vorige edities bijzonder in trek te zijn, want er stonden 125 deelnemers aan de start, die een selectief en zwaar parcours moesten afleggen. De regen zorgde voor enkele gladde stroken onderweg en menigeen kwam behoorlijk aan het glibberen en glijden. Ondanks deze echte crosselementen lag het tempo aan kop hoog, getuige het feit dat maar liefst 15 lopers ruim onder de 20-minutengrens doken. AVA-jaan Björn Rossel kon de koplopers het langst volgen en eindigde als derde in een scherpe tijd van 18,13 minuten. De handen van het talrijke publiek gingen ook flink op elkaar voor de 79-jarige veteraan Leo Temming, die maar weer eens aantoonde dat je op een respectabele leeftijd nog prima sport kunt bedrijven op een hele plezierige wijze. Bij de Dames finishte Ineke Graven van de organiserende vereniging als eerst en hield de concurrentie ruim op afstand.

De tien kilometerlopers moesten het selectieve parcours twee keer afleggen en dat bleek een behoorlijke opgave, gezien de vermoeide gezichten bij de finish. AVA`70-atleet Mark te Brake liet zien dat hij zijn geweldige prestatie bij de marathon van Amsterdam uitstekend had verteerd, want hij liep zeer soepel naar een mooie 5e plaats. Winst op deze afstand was er voor Annemarie Arentsen in een eindtijd van 45,07 minuten. De fanatieke loopster maakt nog altijd zeer veel progressie en een nog snellere tijd in deze wedstrijdenreeks behoort zeker tot de mogelijkheden.

De mannen van de lange adem kwamen in actie op de run over 15 kilometer. Mark Gesink liep een zeer constante wedstrijd en dit leverde hem een mooie derde plek op.

Gezien de bijzonder snelle tijden die er werden gelopen tijdens de eerste etappe van de Boekeldercrosscompetitie zullen er in de komende weken nog veel schitterende duels worden uitgevochten en is het tevens een zekerheidje dat er zeker records gaan sneuvelen. De organisatie toonde zich na afloop zeer tevreden over het verloop van de wedstrijd, waarbij er een peloton van maar liefst 50 (!) enthousiaste vrijwilligers in actie kwam om alles in goede banen te leiden. De bijzonder gezellige sfeer in de hardlooparena bij `t Romienendal draagt zeker in hoge mate bij aan de populariteit van de Boekeldercross, die atleten uit de hele regio trekt.

Komende zaterdag wordt de reeks vervolgd met de tweede wedstrijd en zal er vanaf 13.00 uur weer volop gestreden worden voor goede eindtijden…..

Foto's Mees Prinsen

Link naar Uitslagen