De gele Armada van AVA is behoorlijk op stoom gekomen tijdens de 2e Boekeldercross 2021

Al ruim voor aanvang van het eerste wedstrijdonderdeel bij de 2e etappe van de Boekeldercross, stond het peloton in de startblokken klaar voor weer een prachtige sportmiddag. Er heerste ook wel enige spanning, want de organisatie had besloten om het tonen van de QR-code voor deelnemers en publiek, dat in de hardlooparena wilde staan, verplicht te stellen. De extra krachtsinspanning pakte erg goed uit, want het aantal atleten dat op het sportieve evenement af kwam was groter dan voorheen en het leverde ook verder geen enkel probleem op. De sporters en de toeschouwers toonden volop begrip en gingen rustig in de rij staan. Mooi dat dit zo voorspoedig is gegaan…..

De wedstrijd ging om 13.00 uur van start met de 1000 meter voor de kleinste talenten. De talrijke vaders, moeders, opa`s en oma`s zagen een prachtige run, waarbij de atleetjes geweldig hun best deden en prachtige tijden scoorden. Bij de jongens greep Dirk te Brake met een 4e plek net naast het podium, maar verbeterde zijn beste tijd tot nu toe ruim. Bij de meisjes werd Norah Bush heel knap tweede en bleef trainingsmaatje Julia te Lindert net voor.

Een kwartiertje later gingen de hardlopers van de 2 kilometer van start en dit leverde veel vuurwerk op. Bij de eerste doorkomst vormde een tiental AVA`70-boys de ijzersterke kopgroep. Sven Meinen spurtte op indrukwekkende wijze naar de winst, op de hielen gezeten door Tim Houwers, die dezelfde eindtijd noteerde. Het podium werd gecompleteerd door Tijn Piest. Bij de meisjes op deze afstand pakte Kyra Lampio een verdienstelijke 6e plek, waarbij de een flinke tijdswinst boekte in vergelijking tot de eerste run.

Maar liefst 134 (!) deelnemers meldden zich voor de 5 kilometerloop. Het zeer selectieve parcours lag er uitstekend bij, dus dat zou zeker de nodige records op gaan leveren. Dit bleek ook het geval, want er werd bloedsnel gelopen. Bij de mannen liepen liefst 19 atleten onder de 20 minuten en AVA-jaan Björn Rossel werd fraai derde in een snelle tijd van 18,17 minuten. Ineke Graven toonde haar klasse door bij de vrouwen met 20,59 minuten de winst voor zich op te eisen. Julia Roos liep aanzienlijk sneller dan bij de eerste etappe en pakte de derde plek.

Een sterk deelnemersveld stond aan de start bij de 10 kilometer. Aaltenaar Hans Waalder was hier de te kloppen atleet, maar hij was in grote vorm. Solo liep Waalder in een zeer constante race naar een eindtijd van 36,29 minuten. AVA`70-atleet Harm te Hennepe verbeterede zijn eigen tijd van de eerste run ruimschoots en finishte als 9e. Bij de Dames moest Annemarie Arentsen het alleen doen en zij liet zien, dat dit haar erg goed afgaat. In haar eigen achtertuin liep ze een snelle tijd van 44,42 minuten. Clubgenote Denise van der Donk pakte een mooie tweede plaats, terwijl marathonloopster Gerdy Hoornenborg liet zien al goed van haar inspanningen in Rotterdam hersteld bleek, door een derde eindtijd neer te zetten.

Bij de 15 kilometer was het AVA`70-atleet Tim te Brake, die er vanaf de start geen gras over liet groeien en op ijzersterke wijze de wedstrijd naar zijn hand zette. In een fraaie stijl snelde de atleet naar de winst in een tijd van 57,29 minuten. Mark Gesink liet ook duidelijk progressie zien met een sterk eindschot werd hij tweede in 61,53 minuten.

Maar liefst 392 sportievelingen verdwenen tijdens de tweede run van de Boekeldercross in de hardlooparena en maakten er een hele mooie en vooral sportieve middag van met veel strijd en plezier. Komende zaterdag zal het klassement vorm krijgen als de derde etappe wordt afgewerkt.

Zorg dat je er bij bent………

Fotoalbum van Mees Prinsen