Twee parcoursrecords tijdens achtste Intratuinloop

De achtste editie van de Intratuinloop in Bredevoort heeft twee verbeteringen van het parcoursrecord opgeleverd. David Spiro uit Winterswijk nam al direct in het begin van de twee kilometer de benen, en was ongrijpbaar voor de concurrentie. Het oude parcoursrecord stond op naam van Ava’70 atleet Roel Schreurs. Schreurs zette in de editie van 2007 een tijd neer van 06:42 minuten. De 13-jarige Spiro die lid is van atletiekvereniging AV Archeus nam Schreurs dit record uit handen. Hij kwam binnen in een geweldige tijd van 06:27 minuten. Ruben Boekelder die het parcoursrecord op de één kilometer bezit liep ook een prima wedstrijd. Door dat hij zijn race goed had ingedeeld kon hij in de laatste van vier ronden zijn tweede plaats veilig stellen. Boekelder liep in zijn woonplaats een tijd van 07:10 minuten. Thijs Esselink (07:12 min) uit Meddo kon in de laatste ronde het tempo van Boekelder niet meer volgen, maar hield wel genoeg over om de derde plaats te behouden. Lynn Chevalking uit Zelhem was vorig jaar nog de snelste over één kilometer, en dit jaar liet ze al haar concurrentes haar hakken zien op de dubbele afstand. Chevalking die won in een tijd van 07:42 minuten maakte in de laatste ronde het verschil met Tess Valenta (07:47 min) uit Winterswijk en met Marijke Esselink (07:48 min) uit Meddo

Op de één kilometer was er een zege voor regerend Nederlands kampioene op de cross Esther Boekelder. Ze vloog er vanaf meter één in, en kon dit hoge tempo duizend meter lang volhouden. De overwinning kreeg wat extra glans wanneer ze zag dat ze ook het parcoursrecord van eerder genoemde Lynn Chevalking uit 2009 had verbeterd. Met een tijd van 03:45 minuten verpulverde ze het record maarliefst met één seconden. Marit van Middelkoop liep ook een uitstekende wedstrijd. De 9-jarige Van Middelkoop werd tweede in een tijd van 03:52 minuten. Ook de nummer drie uit de wedstrijd Leonie Elburg (03:59 min) dook onder de magische vier minuten grens. Koen Hoornenborg en Jimmy Dibbets waren tot de laatste meter met elkaar in de strijd voor de overwinning. Uiteindelijk had Hoornenborg de betere sprinters benen en bleef met een tijd van 03:36 minuten zijn concurrent Dibbets (03:37 min) net voor. Jan Willem Kobus uit Aalten werd met een tijd van 03:42 minuten heel knap derde.

Eric Demkes wint Intratuinloop

Voor de achtste maal werd door atletiekvereniging Ava’70 de Intratuinloop in Bredevoort georganiseerd. Ondanks het benauwde weer stond er toch een mooi aantal deelnemers aan de start van deze loop. Eric Demkes wilde zijn parcoursrecord op de tien kilometer dat hij vorig jaar verloor aan Lars Duistermaat terugpakken. In de eerste van twee ronden kon hij zich nog optrekken aan de vijf kilometer lopers, maar in de tweede ronde moest Demkes alles alleen doen. Na een snelle eerste vijf kilometer, moest hij in het tweede deel van zijn wedstrijd wat tijd inleveren. Het parcoursrecord was iets te hoog gegrepen, maar deze goede race leverde hem wel de overwinning op. Demkes kwam binnen in een tijd van 36:14 minuten. Tonny Klein Gebbink (36:54 min) uit Groenlo werd op gepaste afstand tweede. Marco Rutgers (37:56 min) mocht als derde plaats nemen op het podium. Nicole Hoffman liep haar concurrentes op grote afstand. Met een tijd van 43:23 minuten bleef ze Miranda Domhof (44:24 min) uit Lievelde een dikke minuut voor. Bij de dames was er een spannende strijd voor plek drie tussen Chantal Klein Gunnewiek en Ingrid van Zolingen. Eerst genoemde bereikte de eindstreep net iets eerder. Beide dames noteerde de zelfde tijd.

Op de vijf kilometer waren het de mannen van AV Archreus die de dienst uit maakte. Gerben Schreurs (17:05 min) bleef zijn leeftijdsgenoot Lars Duistermaat (17:06 min) net voor. Gerrit Dijkslag redde de eer voor Ava’70. Dijkslag was na een week van veel wedstrijden tevreden met zijn eindtijd van 17:49 minuten. Ook de nummer vier Björn Demkes liep een tijd onder de achttien minuten. Demkes kwam binnen na 17:57 minuten. Bij de dames was er een overwinning voor de snelle Chantal Oortgiese uit Winterswijk. Oortgiese kwam binnen in een tijd van 19:31 minuten.
Heidie Jentink uit Lichtenvoorde werd knap tweede. Jentink bleef met een tijd van 21:56 minuten haar clubgenote Katja Demkes voor. Demkes werd derde in een tijd van 22:51 minuten.