Sportief wandelen op de Achterhoekse Wandel4daagse

Ook dit jaar hebben weer een aantal lopers van de sportief wandelgroep meegedaan aan de Achterhoekse Wandel4daagse. Tijdens de training op dinsdagmiddag hadden we dit al met elkaar afgesproken.
Op dinsdagmorgen 17 augustus namen we dan ook om 7.00 uur de trein al naar Doetinchem. Omdat we pas om 8.00 uur konden starten begonnen we eerst met een kop koffie in een eetcafé aan het Simonsplein. De route ging richting Laag Keppel, Hoog Keppel, Hummelo en via de Kruisbergse bossen weer terug naar het Simonsplein in Doetinchem. Bij de start was het nog droog maar toen we op een pad naast de Oude IJssel liepen begon het te regenen. Dit kon echter de sfeer niet bederven en we liepen vrolijk kletsend door. Bij de rustpauze even naar de wc, staande een broodje eten en direct weer door om de spieren goed in conditie te houden. Rond 12.00 uur waren we dan ook weer terug op het Simonsplein na 20 km wandelen.
De woensdagochtend toch maar een half uurtje langer in bed gebleven en daardoor direct gestart toen we op het Simonsplein aankwamen. Nu ging de route via de Kruisbergseweg richting Zelhem. In Zelhem werden we door diverse inwoners ontvangen met snoep, komkommers, zoutjes en stukjes meloen. Ook kregen we van de gemeente Bronkhorst een appel aangeboden. Net als de vorige dag veel mooie huizen en tuinen in het buitengebied en de bossen rond Doetinchem gezien. Het was weer erg gezellig en vooral Gerhard kletste ons de oren van het hoofd. De kilometers vlogen voorbij en na 4 uur wandelen stonden we weer op het Simonsplein.
Donderdagmorgen gingen we richting Kilder. De eerste pleisterplaats was bij de Olde Beth. Hier heb ik gebruik moeten maken van de EHBO post om een blaar te laten behandelen. Janette liep met mij iets achter op de rest en telefonisch hebben we hen in kennis gesteld van ons achterblijven. Adrie had die dag de pas er goed in en finishte om 11.30 uur al. Annie en Gerhard kwamen om 11.45 uur aan. Na een half uur oponthoud konden wij ook weer verder. Van de gemeente Montferland kregen we een heerlijk broodje aangeboden gevuld met room en kersen. De tocht van Kilder naar Braamt ging via het fietspad langs de grote weg. 2 jaar geleden liepen we hier nog een stuk door het bos, maar ik denk dat dit eruit is gehaald vanwege de regen. Het was een erg smal pad en waarschijnlijk was het nu te gevaarlijk. Wel jammer want ik vond toen dat je er een mooi uitzicht had. Via Braamt en Wijnbergen gingen we weer richting Doetinchem. De man en dochter van Janette wachten ons daar al op.
Op vrijdag was nog steeds iedereen present en in goede conditie. Het weer was mooi en van de sponsor Sensire kreeg iedereen een pet. Kwam meteen goed van pas want de zon scheen volop. Via Wijnbergen en de Warmseweg liepen we richting Etten. Onderweg zagen we de grote electrisiteitsmasten in de weilanden liggen en de kleinere noodmasten staan. In Etten was het op de rustplaats te druk om koffie te drinken, dus zijn we maar door gelopen. In Terborg was geen mens te zien maar in Gaanderen werden we door de ondernemersvereniging met de rode loper binnengehaald. We kregen daar koffie, thee of water aangeboden. Ook stond er een muzikant die de sfeer er inbracht met toepasselijke muziek. Er waren namelijk best veel wandelaars die zich al extra hadden uitgedost voor de intocht. Toen we vanuit Gaanderen richting de Wrange liepen werden we door Heidi en Ingrid verrast met kleurige Boa’s. Zo konden wij toch ook nog een beetje in stijl de intocht in Doetinchem maken. Bij het Graafschap Stadion kregen we van Wim Jentink ieder een zonnebloem. Nog een stuk door een nieuwbouwwijk van Doetinchem en daar stond in het centrum van Doetinchem de vrouw van Gerhard ons ook nog op te wachten met een zonnebloem. Zoals de gladiolen horen bij de Nijmeegse vierdaagse horen de zonnebloem bij de Achterhoekse. Na ontvangst van de medaille hebben we met z’n allen nog wat gedronken in het eetcafé dat we inmiddels maar tot onze stamkroeg gemaakt hadden.
We hebben allemaal genoten van de mooie routes en Gerhard vond zelfs dat we volgend jaar de 30km wel konden lopen. Ik hoop voor de organisatoren dat de deelname volgend jaar groter zal zijn want het zou toch jammer zijn als er geen Achterhoekse wandel4daagse meer zou zijn.