Esther Boekelder zet opnieuw grote wedstrijd naar haar hand
Esther Boekelder is in Epe Oost Nederlands kampioene op de cross geworden. Voor de jonge atlete van Ava’70 is dit de tweede topwedstrijd die ze binnen een jaar naar haar hand zet. In Maart 2010 werd Boekelder Nederlands kampioene cross in Nijverdal. Naast de Oost Nederlandse tittel, heeft Boekelder ook het eindklassement van de Gelders/Overijsselse crosscompetitie gewonnen. Ook Stan Prinsen mocht in Epe plaats nemen op het podium. Prinsen (Junior D 1e jaars) werd op het zware parcours knap derde.

De omstandigheden waren verre van ideaal. De temperatuur van net boven nul in combinatie met het heuvelachtige crossparcours maakte het voor de ruim vijfhonderd aanwezige atleten erg zwaar. De lopers die aan het eind van de ochtend hun wedstrijden moesten lopen hadden ook nog last van een koude regenbui.

Mark te Brake was de eerste atleet van Ava’70 die aan de start stond. Eigenlijk zou ook Daan Houwers van start gaan, maar een enkelblessure maakte dit onmogelijk. Te Brak ging in de zes kilometer lange wedstrijd hard van start. Hij ging direct mee met de kopgroep. In de laatste ronde verloor Te Brake wat terrein op zijn concurrenten, maar met een vijfde plaats kan Te Brake erg tevreden zijn. Gerrit Dijkslag werd bij de mannen boven de veertig ook vijfde. Dijkslag die een afstand van tien kilometer moest afleggen had het onder weg erg zwaar. Hij had vooral moeite met de technische stukken. Erwin Wamelink werd op de korte cross (vijf kilometer) bij de mannen dertiende. Wamelink die zich volledig richt op het baanseizoen, werd in het eindklassement van de competitie achtste.

Jan Willem Kobus (pupil A) loopt een erg sterk cross seizoen. In Epe werd hij negende. In het eindklassement staat hij zelfs één plaats hoger. Leonie Elburg die volgend jaar de stap naar de junioren gaat maken, is knap vijftiende geworden in de einduitslag van de Gelders/Overijsselse crosscompetitie. Tijdens de laatste wedstrijd in Epe werd Elburg 25ste. Ruben Boekelder moest in Epe zijn meerdere erkennen in clubgenoot Stan Prinsen. Hij werd in Epe teleurstellend twaalfde. In het klassement eindigde Boekelder als zesde. Sam ter Haar won in Epe de strijd van zijn clubgenoten Bart Elburg en Teun Houwers. De drie kwamen dicht achter elkaar over de finish. Ter Haar werd vijftiende, Elburg werd zeventiende en Houwers kwam als achttiende over de streep. Bram Tolkamp (junior C) begon erg rustig aan zijn wedstrijd. Bij de start kwam hij in het gedrang, hierdoor liep Tolkamp wat achterstand op. Maar door een geweldige slotronde knokte Tolkamp zich toch naar een zevende plaats. In het klassement werd hij ook zevende. Arjan Weijenborg was in Epe niet aanwezig. Maar door goede resultaten in de voorgaande competitiewedstrijden werd Weijenborg vierde in het eindklassement.