Foto Geert Wevers
Je zult het als hardloper niet zo vaak meemaken, dat de hoofdsponsor van het evenement je aan de poort welkom heet. Echter wel bij de Intratuinloop, waar eigenaar Willy Heinen de deelnemers hartelijk begroet, En dat zijn er veel, heel veel. Maar liefst 290 hardlopers, hardloopsters en sportief wandelaars uit de regio, uit het naburige Duitsland en zelfs uit Spanje, waren op de 9e editie van de Intratuinloop in Bredevoort afgekomen. De populariteit van deze 1e zomerloop op donderdagavond is daarmee overduidelijk aangetoond.

Om 19.00 uur worden de meisjes weggeschoten voor hun 1 kilometerloop. Al snel is duidelijk, dat de locale favoriete, Esther Boekelder, weer in goeden doen is en zij finisht dan ook als eerste, gevolgd door clubgenote Noa Luimes. Bij de jongens over dezelfde afstand is Luca Eppink de snelste en hij laat Sem Balke net achter zich.
Tussen de bedrijven door, gingen ook een groep sportieve dames van start, voor een wandeltocht door de prachtige omgeving van Bredevoort en ze arriveerden net voor de regen weer op het terrein.
De jeugd van Archeus uit Winterswijk blijkt bijzonder talentvol. Bij de 2 kilometer voor meisjes doet Marijke Esselink van zich spreken, door met een hele snelle tijd van 7,17 minuten de eerste plaats voor zich op te eisen. Clubgenoot, David Spiro, was bij de jongens met afstand de snelste. Slechts AVA`70 troef, Ruben Boekelder, kon nog enigszins in het spoor blijven en werd verdienstelijk tweede.
De deelnemers aan de 5 en 10 kilometer gingen gelijktijdig van start en rond 19.45 uur. Al snel ontstond er een lang lint van deelnemers, dat zich door het Eskesbos slingerde. Bij de 5 kilometer gaf AVA`70-atleet Arjan Weijenborg flink gas en er waren maar weinigen, die het hoge tempo konden volgen. Het laatste stuk van de wedstrijd kregen de deelnemers de wind in de rug en het was uiteindelijk Winterswijker Tom Baak, die hier het meest van wist te profiteren. Hij liet Weijenborg achter zich en trok met een snelle tijd van 17,25 minuten de winst naar zich toe. Bij de Dames eindigde Chantal Oortgiese op de eerste plek. Zij liep de 5 kilometer ruim onder de 20 minuten (19,38 minuten) en was daarmee met afstand de beste.
Bij de 10 kilometerr liep Tonny Klein Gebbink vanaf de start direct in het eerste gelid. In de eerste ronde kon hij zich nog optrekken aan de kopgroep van de 5 kilometerlopers, maar in de tweede omloop moest hij het helemaal alleen doen. Zelfs een fikse regenbui, bracht de Grolsche atleet echter niet uit zijn ritme en met een tijd van 36,03 minuten pakte hij de winst. Ook bij de Dames moest de uiteindelijke winnares, Nicole Hoffman, het lange tijd allen doen. Ze finishte in een goede tijd van 42,39 minuten.
Of hij er speciaal vanuit Spanje voor over was gekomen, is niet helemaal duidelijk. Vermeldenswaardig is in ieder geval nog wel de topprestatie, die de in Spanje woonachtige Joop Robbe leverde. De van oorsprong uit Groenlo afkomstige loper is de 70 jaar intussen al ruim gepasseerd, maar hij liep de 10 kilometer nog zeer ruim binnen het uur!

De organisatie kijkt, zeker gezien de grote deelname, uiteraard zeer tevreden terug op de 9e editie van de Intratuinloop.
Of eigenaar Willy Heinen ook volgend jaar bij de jubileumeditie aan de poort staat is de vraag, maar dat het ook dan weer gezellig druk zal worden, lijkt bij voorbaat wel een zekerheidje!

Foto,s Herman Vreeman
1Km Meisjes