Door Benno Stevering

Eddy Lamers wint in eigen woonplaats jubileum Kanonsloop

Door Benno Stevering

GROENLO – Triatleet Eddy Lamers was zondagmiddag bijzonder blij na de zege in de vijftien kilometer lange Kaak Kanonsloop. De 25e editie werd door het veelzijdige lid van de organiserende vereniging afgelegd in een tijd van 54.35 minuten.

Wat 25 jaar geleden begon als een recreatief wedstrijdje, is inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerde loop in de Achterhoek. Vele lopers hebben deze loop in hun jaarlijkse agenda staan.  De organisatie van de Kanonsloop wil van de opbrengst van de sponsorloop per deelnemer 1 euro afdragen aan één een goed doelen t.w. Stichting Kanjers voor Kanjers. De lopersvereniging Groenlo mocht in totaal 273 deelnemers welkom heten aan de jubileumaflevering, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Eddy Lamers was bijzonder content met zijn zege in Groenlo. De kwantiteit op de vijftien kilometer viel tegen. De strijd voorin was er echter niet minder om. ’’Dit is een thuiswedstrijd voor mij in mijn woonplaats, dan is het fraai om te mogen winnen. Mijn trainingsmaat Tonnie Klein Gebbink had al meerdere Kanonslopen op naam gezet. Vorig jaar verloor ik de eindspurt. Nu was het mijn beurt en nam in de derde ronde afstand. Toch ligt mijn focus op de triatlon. Afgelopen seizoen heb ik weer een aantal triatlons op naam kunnen schrijven. Ik had me gericht op de hele triatlon. Maar blessureleed hinderde me om deel te nemen. Op dit moment verkeer ik in een sterke vorm. Door het lopen van kwarttriatlons heb ik er een goed seizoen van kunnen maken. Nu is het tijd om mijn rustperiode te pakken.’’ Tonny KleinGebbink uit Groenlo gaf aan dat Lamers een terechte winnaar was. ‘’Dit keer was hij echt de sterkste. Ik kon geen tegengas meer geven. Wel was ik sneller dan vorig jaar.’’ Freddy Dekker uit Lichtenvoorde die lange tijd op de vierde plek liep, finishte als derde. In de laatste kilometer achterhaalde hij nog de lange atleet Tom Baak uit Winterswijk. Na een periode van 2,5 jaar verscheen  de 52-jarige Sylvie Klein Goldewijk uit Zieuwent weer ten tonele. ‘’Dit is een mooie overwinning. In Beek liep ik mijn laatste wedstrijd, daarna was bij mij de energie er even af. Toch ging me de interval en duurtraining in het bos de afgelopen tijd goed af. Ik heb er weer zin in. Ik zal dan ook wat meer wedstrijden oppakken!’’ Marathonloper Walle Assmann uit het Duitse Stuttgart richt zich op de marathon van New York. Op de tien kilometer tijdens de Kanonsloop liep hij zich naar een goede tijd van 37.12 minuten. Daarbij liet hij Ronnie Leusink uit Beltrum die tweede werd in 38.13 minuten, ruim achter zich. Onlangs werd Assmann met veel connecties in Lichtenvoorde, nog lid van de lopersvereniging Lichtenvoorde. Frank Roos uit Aalten pakte de derde stek. Bij de dames was het erepodium voor Nicole Hoffman uit Groenlo. Bewust koos zij vanwege de warmte voor de tien kilometer. Met een tijd van 42.30 minuten won Hoffman de wedstrijd. Voorgaande jaren pakte zij eremetaal op de langste afstand. Dit keer was het Sandra Wassink uit Winterswijk die haar het dichtst naderde, gevolgd door Heidi Jentink uit Lichtenvoorde. Erik Sanders uit Dieren won de vijf kilometer bij de mannen met een snelle tijd van 15.48 minuten. ’’De eerste twee kilometer kreeg ik nog gezelschap van Lars Duistermaat uit Winterswijk. Daarna kon ik ondanks de flinke warmte strak doortrekken richting finish. We draaiden zo’n 3.08 minuten per kilometer. Het ging erg lekker. Ik heb ongeveer negen maanden hinder van rugproblemen gehad waardoor ik geen wedstrijden kon lopen. Dankzij de nodige oefeningen werd mijn blokkade opgeheven en kan ik weer lekker trainen. Nu is het kijken hoe belastbaar ik ben. Ik heb zo een aantal wedstrijden in de planning, waaronder Molenhoek, de zevenheuvelenloop en de Montferlandrun. Wellicht dat ik straks ook nog ga hazen in de marathon.’’ Duistermaat hield met 16.14 minuten het verschil op Sanders beperkt. Gerben Schreurs van Av Archeus eindigde als derde achter Duistermaat in 16.57 minuten.Lisa te Molder uit Zieuwent liep na een korte blessure een tijd van 19.19 minuten en won de strijd bij de vrouwen. Met haar eindtijd was ze overigens wat minder tevreden. Toch liet Te Molder zien dat ze er weer staat. Katja Demkes uit Lievelde werd nipt twee weken na haar marathon verdienstelijk tweede in 20.42 minuten. Het jeugdige talent David Spiro zette over 2,5 kilometer een tijd van 9.58 minuten op de klokken.

Uitslagen 25e Kanonsloop Groenlo, 2 oktober 2011: 10 kilometer Mannen: 1. Eddy Lamers (Groenlo) 54.35 minuten, 2. Tonny Klein-Gebbink (Groenlo) 55.47, 3. Freddy Dekker (Lichtenvoorde) 56.52. 15 kilometer Vrouwen: 1. Sylvie Klein-Goldewijk (Zieuwent) 1.03.06 uur, 2. Anke Arts (Warnsveld) 1.11.37, 3. Lisa ten Hoopen (Eibergen) 1.13.27. 10 kilometer Mannen: 1. Walle Assmann (Stuttgart-Dld) 37.12 minuten, 2. Ronnie Leusink (Beltrum) 38.13, 3. Frank Roos (Aalten) 38.27. 10 kilometer Vrouwen: 1. Nicole Hoffman (Groenlo) 42.30 minuten, 2. Sandra Wassink (Winterswijk) 42.51, 3. Heidie Jentink (Lichtenvoorde) 44.09. 5 kilometer Mannen: 1. Erik Sanders (Dieren) 15.48 minuten, 2. Lars Duistermaat (Winterswijk) 16.14, 3. Gerben Schreurs (Enschede) 16.57. 5 kilometer Vrouwen: 1. Lisa te Molder (Zieuwent) 19.19 minuten, 2. Katja Demkes (Lievelde) 20.42, 3. Wilma Luggenhorst (Eibergen) 21.34. 2,5 kilometer Jeugd Jongens: 1. David Spiro (Winterswijk) 9.58 minuten, 2. Jules Stokkers (Groenlo) 10.54, 3. Tjibbe Paardenkoper (Groenlo) 11.07. 2,5 kilometer Jeugd Meisjes: 1. Linde Lammers (Winterswijk) 11.09 minuten, 2. Manon Wolters (Lichtenvoorde) 14.36, 3. Femke Reinders (Groenlo) 15.04.