Blauw-geel overheerst tijdens DEO-loop

Een grote groep atleten van Ava’70 was afgelopen zaterdag aanwezig bij de 31e editie van de DEO-loop.

De organisatie van deze wedstrijd is in handen van Voetbalvereniging DEO uit Dijkhoek (gemeente Berkelland). De atleten konden kiezen uit drie afstanden: 5,1 kilometer 10,3 kilometer en 14,1 kilometer. Door de eerder gevallen regen was het parcours op sommige stukken moeilijk te belopen.
Een groep van meer dan 150 atleten werd om half 2 weg gevloten voor hun wedstrijd.
Katja Demkes liep dit najaar al een aantal snelle tijden over vijf kilometer. Ook tijdens de DEO-loop was Demkes niet te houden. Zij stopte de klok na 21:14 minuten. Deze tijd was ruim voldoende voor de overwinning. Met 21:55 minuten zorgde Heidie Jentink ervoor dat ook de nummer twee op deze afstand uit de Ava’70-stal kwam.
Waar Katja Demkes triomfeerde was dit voor haar echtgenoot wel anders. Björn Demkes vertrok in een stevig tempo en leek, net als zijn vrouw op de 5,1 kilometer, af te stevenen op de overwinning op de 10,3 kilometer. Maar door een onduidelijke wegafzetting nam Demkes na ongeveer acht kilometer de verkeerde afslag. Hierdoor schakelde hij zichzelf direct uit voor de overwinning, maar kwam desalniettemin toch als vierde over de finish. Rob Berkelder heeft de laatste tijd niet de mogelijkheid om regelmatig te trainen. Dit kon hij tijdens zijn 10,3 kilometer goed merken. Hij liep een tijd van 44:18 minuten. Evelien Hillen kwam als derde vrouw over de streep. Zij noteerde op het deels modderige parcours een tijd van 51:47 minuten. Hillen nestelde zich met deze tijd tussen haar teamgenoten Dirk-Jan Robbe uit Groenlo en voorzitter Jan Rademaker.

Op de 5,1 kilometer liepen Bram Tolkamp, Dani Kugathasan en Erwin Wamelink tot drie kilometer gelijk op. Toen Tolkamp op het gaspedaal trapte moesten zijn clubgenoten passen. Hij finishte als derde op de 5,1 kilometer met een tijd van 18:43 minuten. Ook de nummers vier tot en met zeven op deze afstand waren leden van AVA”70. Respectievelijk waren dat: Kevin Kugathasan, Erwin Wamelink, Paul Tebroke en Gerrit Heersink. Ook een aantal C-junioren durfden het avontuur over 5,1 kilometer aan. Tim te Brake (22:45 min), Sam ter Haar (23:13 min), Jerrel Balke (23:35 min), Teun Houwers (24:35 min) en Bart Elburg (26:03 min) bewezen deze afstand gemakkelijk aan te kunnen. Romy van Rijs (12 jaar) liep een geweldige race en kwam binnen de 27 minuten over de finishlijn. Wat niet onvermeld mag blijven is de opkomst van een grote groep dames die pas sinds kort lid zijn van de Aaltense atletiekvereniging. Sarah Temming, Bernadet Slagter, Linda de Vries, Linda Scholten, Dirkje Huitink, Samantha Zegers en Jolanda Hubers kwamen binnen de 28 minuten over de streep. Een erg enthousiaste Jolanda Hubers kwam dansend langs de camera van TV Berkelland. Hier deelde ze vrolijk mee dat ze een nieuw persoonlijk record had gelopen. Henk Mengers, trainer van de nieuwe leden, keek tevreden toe. Zelf is Mengers geblesseerd aan zijn voet en kon hierdoor niet meelopen.

Natuurlijk waren er ook Aaltense atleten aanwezig op de 14,1 kilometer. Roel Somsen (1:03:11 uur) was van deze atleten de rapste. Enkele minuten later kwam Gerrit te Lindert (1:05:03 uur) binnen. Langeafstandloper Henrie Drenthel (1:06:58 uur) heeft geen enkele moeite met deze afstand. Al meerdere malen liep Drenthel afstanden verder dan 60 kilometer. André Balke (1:08:25 uur) en Peter Baten (1:09:00 uur) liepen een erg knappe tijd. Ingrid van Zolingen kondigde voor de wedstrijd al aan dat ze niet fit was. Al een aantal dagen had Van Zolingen last van een vervelende kriebelhoest. Aan haar eindtijd van 1:16:49 uur is duidelijk te zien dat ze niet in grootse vorm was.

Linde Klein Nibbelink was op de 2,1 kilometer het derde meisje die het finishdoek passeerde. Met een keurige tijd van 09:28 minuten mag ze uiteraard erg tevreden zijn.

Uitslagen overige Ava’70 atleten (Aaltenaren)
5,1 km: Nathalie Demkes (25:11 min) Geert Wevers (26:58 min), Gerrit ter Haar (29:42 min), Jolanda Wevers (30:02 min), Lenie Wamelink (34:59 min)
10,3 km: Sien Meinen (57:12 min), Annie Buesink (1:00:29 uur)

Klik door naar Foto's + Uitslagen