Marco Rutgers zegeviert op nieuw parcours Engbergenloop

Door Benno Stevering
GENDRINGEN – Marco Rutgers, langeafstandloper uit Doetinchem won zondagmiddag overtuigend in Gendringen de 31e Engbergenloop over tien kilometer zowel overall als in de klasse veertig plus masterklasse. De Argonaut zette op het mooie, nieuwe crossparcours een tijd neer van 36.37 minuten. Daar waar Rutgers bij de mannen won, was het de Hengelose Mariëtte ten Bokkel van de organiserende vereniging Atletico’73 die de wedstrijd bij de vrouwen naar haar hand zette in 42.22 minuten. De vijf kilometer werd een prooi voor Mark te Brake van AVA’70 uit Aalten.

Voor winnaar Rutgers bracht de eindzege op de tien kilometer voldoening. De Doetinchemmer toonde zich zichtbaar content na de wedstrijd:  ‘’Na de eerste ronde wist ik vanuit de kopgroep weg te lopen om vervolgens alleen de wedstrijd te maken! Ik voelde me lekker en met de nodige extra inzet wist ik mijn achtervolgers voor te blijven. Op de atletiekbaan richting finish had ik nog zo’n 200 meter voorsprong. Twee weken lang ondervond ik last van een rechterheupblessure na een val bij het schaatsen. Ik
had de afgelopen periode na mijn 2e plek overall in de Beekse bosloopcompetitie totaal niet hardgelopen. Misschien heeft die rust me goed gedaan! Het nieuwe parcours in Engbergen betekende een duidelijk verbetering. Wel waren de zware, koppige bulten in het Engbergenbos wederom  een zware belasting. Het hakte er flink in. Je merkt wel dat je uiteindelijk er sterker door wordt en meer kracht krijgt. Lof voor de organisatie. Mijn doel is om straks bij het NK halve marathon in Venlo op 25 maart onder de 1.18 uur te lopen. Misschien dat schema’s van PK mij daar nog verder mee kunnen helpen. In het najaar verwacht ik nog een marathon te volbrengen.’’ De 21-jarige middenlangeafstandloper Remi Rondeel van Argo moest koploper Rutgers bij de heuveltjes na 3 kilometer loslaten. Toch wist hij in de slotfase weer wat in te lopen op de latere winnaar en werd een uitstekende tweede. Voor Rondeel die niet achterom keek op zijn mede-achtervolger Gerton Prinsen van ASV uit Eibergen, betekende dit een stimulans voor zijn trainingsarbeid bij coach Stefan Scanu die overigens zelf zesde werd. Mariëtte ten Bokkel uit het Gelderse Hengelo dankte trainster Wilma Bod voor haar schema’s en begeleiding na afloop van haar zege: ‘’Het gaat weer goed. Hier in de echte crossloop van Gendringen had ik geen tegenstand. In januari werd ik eerste vrouw in de marathon van het Duitse Kevelaar in 3.16 uur. In Venlo hoop ik bij het NK halve marathon onder de 1.30 te lopen. Mijn record dateert uit de CPC loop met 1.27 uur. Op tweede Paasdag loop ik mee in de marathon van Utrecht. Op de halve en op de hele marathon wil ik mijn zilveren medaille trachten te prolongeren. Verder staat in september het Nk tien kilometer nog op het programma.’’  Carmen Molenaar uit Ulft werd de tweede dame in 51.12 minuten. Opmerkelijke prestaties waren er verder voor  Ab Huntink uit Doetinchem bij de zestig plus categorie met een winnende tijd van 41.28 minuten.  Bij de vijftigers was survivalcrack Henk van Zantvoort uit Ulft de beste met 42.16 minuten.  De vijf kilometer leverde een prooi op voor de 17-jarige loper Mark te Brake van AVA’70 uit Aalten met 16.53 minuten. Veteraan Henri te Braak van Ciko’66 werd tweede in 17.25 minuten. Beiden gingen hard weg, waarna Te Brake een gaatje kreeg en deze wist uit te bouwen en won. David van Bergen van Argo uit Doetinchem wist bij de heuvels in het bos weg te lopen tijdens zijn inhaalrace op volger Peter Weinans van Atletico’73 om vervolgens de derde plek op te eisen in 17.38 minuten. Vijftiger Jos Slutter uit Varsselder van Argo werd eerste in zijn categorie met 18.31 minuten. De 74-jarige Dirk Nusselder van Argo pakte de winst bij de zestig plus categorie. Bij de vrouwen was het survivalatlete Bianca Rougoor van Atletico’73 die 20.50 minuten realiseerde. In haar eerste wedstrijd na een periode van rust, zorgde Els Moorman uit Doetinchem voor een tweede tijd van 21.23 minuten. De jaarlijkse Engbergenloop kenmerkte zich door een uitstekende sfeer met als vanouds start en finish op de atletiekbaan. Op het parkeerterrein bij de atletiekbaan was het enigszins drassig. Dat ondervond Henk Woolschot van Argo die met zijn auto vast kwam te zitten in de blub. Met een sleeptouw en wat hulp was het euvel snel verholpen. Het betekende dubbel pech voor Woolschot. Met zijn elfde plek net niet bij de eerste tien en straks de auto weer moeten wassen! De organisatie van Atletico’73 kreeg ook een groot aantal deelnemers uit het Duitse Haldern aan de start. Het nieuwe parcours van de lange afstanden ging voor een deel door het nieuw ontwikkelde natuurgebied van Engbergen, waarbij ook over het nieuwe bruggetje bij het Diekshuus wordt gelopen. Hoewel beide afstanden iets korter zijn dan voorheen, zijn zij nagenoeg even pittig gebleven.