*WEDSTRIJD VOOR JONG TALENT EN KRASSE KNARREN*

Uit alle windstreken van het land waren de deelnemers afgekomen om mee te doen aan de 28e editie van de Walfortloop. Er stond dan ook een heel gemêleerd gezelschap aan de start van de diverse afstanden en wat vooral opviel, was de ontspannen sfeer waarin het evenement zich afspeelde. Mogelijk dat dit dan ook wel de reden was voor het feit dat er door jong en oud uitstekende tijden werden gelopen.

Om 19.00 uur werden de kinderen tot en met 9 jaar weggeschoten voor hun wedstrijd over 1000 meter. Dit onderdeel werd in zijn geheel op de baan afgewerkt en de lopertjes mochten zich verheugen op een grote publieke belangstelling. Bij de jongens was de uit Driel afkomstige Tijn Baumann veruit de sterkste en werd AVA`70-pupil Lenn Postumus knap tweede voor zijn clubgenoot Bram Berkelder. Bij de meisjes was Noa Luimes van AVA oppermachtig en won in een tijd van 4,11 minuten. Op enige afstand volgde de nummer 2, Pumika Kugathasan, gevolgd door Sanne ter Haar.
Een ovationeel applaus was er voor Jochem Kobus, want deze pas 3-jarige spruit presteerde het om met zijn korte beentjes de 1 kilometer af te leggen en hij verdiende de medaille dan ook bij de eindstreep dan ook dubbel en dwars. De run over 2 kilometer kende een kwalitatief ijzersterk deelnemersveld. Bij de jongens ging Fedde Schoenmaker uit Gaanderen met de zege aan de haal en bleef met een tijd van 6,26 minuten, AVA`70-atleet Stan Prinsen net voor. Een derde plek was er voor de goed lopende Teun Houwers. Bij de meisjes was de uit Zelhem afkomstige Lynn Chevalking de beste. Op gepaste afstand volgde Romy van Rijs, die clubgenote Esther Boekelder nog net voor bleef.  Een enorm peloton lopers en loopsters verscheen rond 19.45 uur aan de start voor de 6 kilometer. Maar liefst 178 in getal. De eerste ronde na het startschot was het op de baan dus dringen geblazen. Dit gold overigens niet voor Lars Duistermaat, want de Winterswijkse atleet verkeert in uitstekende vorm en ging er pijlsnel vandoor. In een strak tempo raffelde hij de 6 kilometer af en kwam met grote voorsprong over de finish in een snelle tijd van 19:15 minuten. Een kleine 2 minuten later passeerde Wouter Vreeman als tweede de meet, voor de uitstekend presterende veteraan Jos Sasse uit Harreveld. Bij de dames ging de overwinning naar de Zieuwentse atlete Lisa te Molder in een tijd van 24:23 minuten. De tweede plek was voor Chantal Klein Gunnewiek, voor Heidi Jentink, die derde werd. En terwijl het grote lint van lopers en loopsters binnendruppelde, was het wachten uiteindelijk nog op 1 man. Na exact 49 minuten passeerde Gerard Wolterink uit Hellendoorn het finishdoek en hij gaf aan daar niet tevreden mee te zijn, want hij had last van stramme spieren. Opmerkelijk was deze reactie op zijn minst, want de rode lantaarnloper bleek een krasse knar te zijn van maar liefst 82 jaar.
De binnenkomst van Wolterink vormde een prachtig slot van een mooi en ontspannen avondje hardlopen op een gewone doordeweekse dag, op de accommodatie van AVA`70!

Foto album Herman Vreeman.
Foto album Geert Wevers Weblog