Door Frank Roos:

Rijen lopers bij het inschrijfbureau en een grote drukte op het start- en finishterrein kenmerkten zaterdag de opening van de Boekeldercrosscompetitie. Op de eerste wedstrijddag verschenen er een record aantal van ruim 400 atleten en atletes aan de start van de diverse onderdelen. Hiermee is de populariteit van de herfstcross, georganiseerd door AVA`70, maar weer eens aangegeven, want uit de hele regio kwamen de deelnemers naar Aalten om te crossen.

Om 13.00 uur klonk het startschot voor de allerkleinste talenten en scoorden de jonge lopertjes van AVA`70 al gelijk  prima resultaten. Bij de jongens was een 2e tijd voor Laurian Luimes, terwijl Bram Berkelder de 3e plek voor zich opeiste. Bij de meisjes op deze afstand was het podium geheel geel gekleurd met bekende gezichten. Noa Luimes werd afgetekend eerste, gevolgd door Marit Klein Bussink en Lotte Klein Nibbelink.

De start van de 2 kilometer was enigszins vertraagd door diverse festiviteiten i.v.m. de huldiging van het 500e lid van AVA`70. Hier leed echter de concentratie van de lopers en loopsters totaal niet onder. Sterker nog, uitgerekend het 500e lid, Eva Bruil, ging op overtuigende wijze met de zege aan de haal en liet daarmee zien, dat de vereniging een groot talent rijker is. Bij de jongens scoorde op deze afstand Tim Mengerink een eerste plek, voor Jerrel Balke,die tweede werd en Björn Rossel.

Ruim 200 lopers en loopsters verschenen aan de start van de 5 kilometer, waarbij ook de deelnemers aan de 15 kilometer werden gevoegd om gezamenlijk te vertrekken voor hun wedstrijd. Onder hen een heel peloton nieuwbakken atleten, die de afgelopen maanden de clinic “Lopen voor beginners’’ hebben gevolgd en hun wedstrijddebuut maakten. Iedereen scoorde een uitstekende tijd en dat had menigeen 10 weken geleden niet voor mogelijk gehouden. Voor de podiumplekken kwamen geen AVA`70-leden in aanmerking, maar zowel Gerrit Dijkslag bij de heren als Romy van Rijs bij de dames pakten evengoed een fraaie 5e plaats en dat was in het enorme deelnemersveld een prima prestatie. De 10 kilometerlopers en loopsters gingen een half uur later van start en Ava`70-atleet Mark te Brake toonde aan in goede vorm te verkeren. Solo liep hij een uitstekende wedstrijd en finishte in een mooie tijd van 36,31 minuten. Björn Demkes volgde op een kleine minuut op de tweede plek, terwijl het nieuwbakken lid, Martijn Groot Wassink aantoonde een grote aanwinst voor de club te zijn, door een derde eindtijd te noteren. Ook bij de dames bepaalden AVA-atletes het wedstrijdbeeld. Katja Demkes liet een sterke race, strikte onderweg nog even haar veters en finishte als eerste in 44,59 minuten. Ook Gerdie Hoornenborg liep een goede wedstrijd en klokte een tweede tijd voor Tracey Jewel, die derde werd.

De lopers en loopsters van de lange adem liepen 3 ronden op het schitterende parcours in het fraaie buitengebied. Het pittige en gevarieerde traject vormde een behoorlijke aanslag op de benen, maar bij de dames kon dat Ingrid van Zolingen niet van haar stuk brengen, want ze pakte een eerste plek. Bij de heren werd Dennis Woeltjes fraai tweede, terwijl vijftiger Wim Brinkman een hele regelmatige race liep en zo een mooie derde plaats voor zich opeiste.

Met een record aantal deelnemers aan de start, uitstekende tijden op de klokken en een grote belangstelling bij de meet, kijkt de organisatie terug op een mooie eerste editie van de Boekeldercrosscompetitie. Komende zaterdag kunnen de atleten en atletes wederom aan de bak en zullen velen er op gefocust zijn om hun tijd te verbeteren. De strijd barst om 13.00 uur in alle hevigheid los en AVA`70 nodigt dan ook iedereen uit om te komen kijken in de Ringkamp aan de Huiskermatedijk!

Foto's Cor Hinkamp
Foto's Wilma Elburg