Mark Te Brake Debuteert goed op 3000 meter
(Nijmegen 15 september 2009)

Tijdens de tweede instuifwedstrijd van Nijmegen atletiek heeft Mark te Brake zijn eerste drieduizend meter op de baan gelopen.

De talentvolle loper van AVA’70 en van het Running team Achterhoek nam vanaf begin af aan brutaal de leiding, en stond deze de gehele wedstrijd niet meer af. De pas 14-jarige Te Brake, die we dit jaar vooral tegenkwamen op de 1500 meters moest in de slotfase nog flink op de tanden bijten om de overwinning veilig te stellen. Hij bleef de nummer twee van de wedstrijd uiteindelijk een dikke halve seconde voor. De eindtijd van Te Brake was 10:47:51 min. Te Brake die een mooie loopcarrière staat te wachten was erg tevreden over zijn debuut. Erwin Wamelink, eveneens van AVA’70 stond ook aan de start van de 3000 meter. Wamelink die dit jaar vooral op de technische nummers en de kortere loopafstanden uitkwam kende tot op heden geen top seizoen. Wamelink (Junior A), kon tot drie ronden voor het einde het tempo van zijn clubgenoot Te Brake goed volgen. De laatste 1200 meter moest hij knokken om niet te veel terrein te verliezen. Met een ultieme poging probeerde Wamelinnk, Te Brake nog te achterhalen maar kwam uiteindelijk een kleine seconde te kort. Erwin Wamelink werd derde in een tijd van 10:48:26 min. Voor Wamelink was dit een persoonlijk record. Tussen de twee Aaltense atleten in finishte Engelbert Hubbers van atletiekvereniging NSAV ’t Haasje uit Nijmegen. Hubbers nestelde zich met een tijd van 10:48:16 min. precies tussen de twee AVA”70 lopers in.