Björn Demkes loopt zeer snelle vijftien kilometer

Björn Demkes heeft in Velp een hele snelle vijftien kilometer gelopen tijdens de zestiende editie van de Posbankloop. Het parcours dat als erg zwaar bekent staat voert de lopers onder andere over de posbank, de Tafelberg, de zijperberg (106 meter) het hoogste punt van de route en over de altijd gevreesde emmapiramide. Na een drie kilometer lange afdaling door de gemeente Rozendaal bereiken de vijftien kilometer lopers de finish in Velp.

Demkes is het hele jaar al in uitstekend vorm. Ook in Velp verteerde alleskunner Demkes de heuvels goed. Hij finishte in een tijd van 58:48 minuten met deze tijd werd Demkes knap zevende. Heidie Jentink liep in Velp ook een uitstekende wedstrijd. Jentink, net als Demkes lid van atletiekvereniging Ava’70 werd in deze pittige wedstrijd tiende in een prima tijd van 1:11:09 uur. Katja Demkes ging ook van start op de vijftien kilometer. Zij noteerde een tijd van 1:16:40 minuten. Hiermee werd Demkes achttiende bij de vrouwen boven de vijfendertig. Vlak achter Katja Demkes kwam de derde Ava’70 dame over de finish. Dit was Frederieke Boesveld uit De Heurne. Boesveld klokte een keurige tijd van 1:18:24 uur.

Ook op de zes kilometer was Ava’70 erg sterk vertegenwoordigd. Gerrit Dijkslag liet zien nog altijd één van de snelste lopers van de Aaltense atletiekvereniging te zijn. Want ook in Velp bleef hij zijn jeugdige clubgenoten voor. Vooral op de emmapiramide toonde hij zijn klasse. Hij ging als een raket de vijfhonderd meter lange kuitenbijter naar boven. De emmapiramide wordt tijdens de Posbankloop omgedompeld tot ‘de muur van Aalbers’. Dit omdat juwelier Aalbers de atleten die als snelste de heuvel op lopen een prachtig sporthorloge cadeau doet. Dijkslag won in de afgelopen twee edities van de Posbankloop dit horloge, maar kwam in deze editie net iets te kort. Op deze beklimming passeerde hij de talentvolle Mark te Brake. Deze bleef hij tot aan de finish voor. Dijkslag kwam over de finish in een tijd van 22:16 minuten. Hiermee werd hij derde bij de mannen boven de vijfendertig. Een kleine minuut later kwam Te Brake (23:10 min) die het vooral op de klim erg moeilijk had over de streep. Erwin Wamelink liep na een aantal moeilijke maanden ook weer een sterke wedstrijd. Hij was met een tijd van 24:41 minuten een aantal tellen sneller als afgelopen jaar. Onno Wessels (25:28 min) was vorig jaar nog goed voor een tijd laag in de vierentwintig minuten. Maar kon in deze editie door een lichte blessure niet voluit gaan.