Ava’70 atleten sterk in ‘eigen’ crosswedstrijd

Tijdens de eerste van vier novembercrossen zijn de atleten van Ava’70 in groten getale op het podium geëindigd. Alleen op de twee kilometer voor de meisjes ging de overwinning naar een atlete van een andere vereniging.
Bij de jongens nam Bram Tolkamp vanaf begin af aan het heft in handen. Hij pakte in de eerste van twee ronden van één kilometer direct een gaatje op zijn directe concurrentie. In de tweede ronde kwam David Spiro uit Winterswijk nog heel dichtbij, maar Tolkamp hield de deur dicht. Het verschil bedroeg uiteindelijk maar een seconden. Tolkamp won de wedstrijd in een bijzonder mooie tijd van 07:09 minuten. De 13-jarige Spiro werd tweede in 07:10 minuten. Dik een halve minuut later kwam Michel Boeck (07:45 min) als de nummer drie over de streep. Elena Neumann (08:05 min) ging bij de meisjes met de overwinning aan de haal. Neumann is afkomstig uit Bocholt. Het is geen verassing dat er een Duitse met de overwinning vandoor gaat, want ook vorig jaar werden alle vier wedstrijden gewonnen door een atlete over de grens. De nummer twee van de wedstrijd traint net als Neumann bij atletiekvereniging LAZ Rhede. Dit was Julia Manzke, zij noteerde een tijd van 08:06 minuten. Marijke Esselink uit Meddo voorkwam dat het podium alleen maar uit Duitse dames zou bestaan. Zij werd derde met 08:18 minuten.

Jan Willem Kobus uit Aalten was op de duizend meter oppermachtig. Hij knalde naar een prachtige tijd van 04:11 minuten. Clubgenoot Diederik Lensink maakte het feest voor Ava’70 compleet. Hij werd tweede in 04:23 minuten. De uit Winterswijk afkomstige Bram van der Lubbe kwam met zijn 04:38 minuten ook in de top drie. Bij de meisjes zijn maarliefst de eerste acht atletes uit de rangschikking lid van Ava’70. Esther Boekelder pakte zoals verwacht de overwinning. Ze liep haar duizend meter in 04:12 minuten. De pas 7-jarige Janneke Gelderblom werd heel knap tweede. Gelderblom kwam over de finish na 04:28 minuten. Denise van Beek was de nummer drie in deze goed bezette wedstrijd. Van Beek was goed voor een tijd van 04:55 minuten.