Dijkslag en Boekelder winnen in Holten

Gerrit Dijkslag heeft in Holten de 5,2 kilometer van de Holterbergcross op zijn naam geschreven. Hij bleef in zijn leeftijdscategorie (mannen 40) zijn concurrenten ruim voor. Ruben Boekelder won eerder die dag bij de categorie tot en met twaalf jaar de 1,5 kilometer.

Dijkslag kwam moeizaam op gang. In het gedrang na de start kon Dijkslag moeilijk in een goed ritme komen. Pas na een kleine kilometer achterhaalde hij zijn jongere clubgenoot Kevin Kugathasan. In de slotfase kon Dijkslag het tempo goed vasthouden en liep op het selectieve crossparcours na ruim vijf kilometer over de streep in een tijd van 18:56 minuten. Kevin Kugathasan die na een maand blessureleed zijn rentree weer maakte, had in tegenstelling tot Dijkslag wel een erg goede start. Hij kwam uit op een tijd van 20:06 minuten. Erwin Wamelink en Bram Tolkamp waren beide niet heel tevreden over hun wedstrijd. Wamelink (21:14 min) kwam de hele wedstrijd niet in een goed ritme. Halverwege de race vergiste hij zich ook nog in een bocht. Dit koste hem veel kracht. Bram Tolkamp liep het eerste gedeelte nog voor Wamelink, maar door een steek in zijn buik had hij veel moeite om het tempo vast te houden. Tolkamp finishte na 21:43 minuten. Sien Meinen was wel tevreden over haar wedstrijd. Vooraf hoopte ze op een tijd onder de 28 minuten. Dit lukte. Meinen liep dankzij een erg goed laatste deel van de wedstrijd naar een tijd van 27:33 minuten.

Henrie Drenthel liep in Holten de tien kilometer. Drenthel zag de wedstrijd vooral als een mooie training en als voorbereiding op de midwintermarathon in Apeldoorn die volgende week zondag op het programma staat. Hij was met zijn tijd van 46:31 minuten een fractie langzamer dan afgelopen jaar. Toch was hij tevreden over zijn resultaat

Op de 1,5 kilometer streden Ruben Boekelder en Stan Prinsen om de overwinning. De twee leden van Ava’70 werkten goed samen. In de eindsprint bleek Boekelder net iets te sterk voor zijn leeftijdsgenoot Prinsen. De winnende tijd van Boekelder was 6:28 minuten. Prinsen kwam twee tellen later over de streep. Bart Elburg (7:23 min) werd knap vierde. Bij de meisjes liep Esther Boekelder met een goede tijd van 7:19 minuten naar het brons.