And The Winners Are..

Harm Gelderblom 3e plaats (niet op foto).

AVA`70 had een grote groep atleten en atletes afgevaardigd naar het W.K. en het zal niet vaak meer voorkomen, dat 1 vereniging dit klaarspeelt. De norm voor selectie was laag gesteld, evenals de limieten en daardoor stonden heel erg veel veel geelhemden aan de start bij de diverse onderdelen van het W.K. 2012. Dat het hier het Winterswijks Kampioenschap betrof, mocht de (loop-)pret uiteraard niet drukken. De atletiekverenging Archeus en voetbalvereniging Vosseveld hadden als organisatoren van de W.K.-cross geen betere weersomstandigheden kunnen wensen. Het evenement vond voor de eerste keer plaats, maar had over belangstelling zeker niet te klagen, want heel veel regionale lopers en loopsters verschenen aan de start.
Om 10.45 uur werd de jeugd tot en met 12 jaar weggeschoten voor hun wedstrijd over 1410 meter. Onder de deelnemers diverse geelhemden, die zich van hun beste kant lieten zien en uitstekende prestaties leverden, met prima tijden. Harm Gelderblom eindigde op het podium en pakte een verdienstelijke bronzen plek, terwijl Bram Berkelder op de 5e plaats finishte.
Om 11.00 uur was het de beurt aan de deelnemers aan de minicross om te starten. Het 2680 meter lange parcours ging over een stukje verharde weg, een weiland, vervolgens over een zandpaden en eindigde met een stukje drassig grasland. Geen gemakkelijke opgave dus voor de lopers en loopsters.
Jerrel Balke bleek bij de jongens het beste bestand tegen de elementen en pakte op prachtige wijze de eerste plek en liet daarbij vader Andre met enige verbijstering achter, al was de derde plek zijn deel. Romy van Rijs  liet zien dat ze in prima vorm verkeert en liep naar een fraaie derde plaats.
Maar liefst 175 atleten en atletes stonden aan de kalklijn van de korte en lange cross, die om 11.30 uur van start ging. Hoewel de run, op het laatste moment nog wat ingekort moest worden, kregen de deelnemers toch een prachtig en selectief parcours voor de kiezen in het Winterswijkse buitengebied. Gelijk van meet af aan namen de favorieten hun posities in en de rest volgde in een lang lint. De kop van de wedstrijd liep na een ruim 3  kilometer ver weg bij de achtervolgers, die door een misverstand niet het bos werden ingestuurd, terwijl dat deze keer wel moest en zodoende enkele honderden meters extra moesten lopen. Rob Berkelder was met een 7e plek de snelste van de geelhemden op de korte afstand. AVA`70-troef bij de Dames, Heidi Jentink, ondervond weinig hinder van de ”parcoursproblemen” onderweg en liep naar een uitstekende eerste plaats in een tijd van 25,54 minuten. De vele clubgenoten presteerden prima op het pittige parcours en konden onder het toeziend oog van coach Henk Mengers tevreden terugkijken op het W.K.
Op de lange cross, konden de AVA`70-deelnemers geen gooi naar een plek op het podium doen, maar de tevredenheid over de geleverde prestatie maakte veel goed.

Het W.K.-cross bracht veel atleten en atletes van AVA`70 op de been en er werden prima prestaties geleverd door de Aaltense ploeg, die mooie podiumplaatsen opleverde en tevreden gezichten na afloop!
Zie ook Foto's en Uitslagen