In Veenendaal heeft A-junior Mark te Brake de eerste wedstrijd van de ‘Bos en Vallei crosscompetitie’ op zijn naam geschreven. De atleet die in voorbereiding is op het NK cross liep onbedreigd naar de overwinning.

In een groot deelnemersveld bestaande uit jongens junioren A en dames en heren senioren, kreeg Mark alleen in het begin van zijn race tegenstand. Senior Ben van Oeveren van atletiekvereniging Climax uit Ede ging hard van start. Na een kilometer kwam Mark bij Van Oeveren en liet hem direct achter zich. Hier moet wel bij gezegd worden dat Van Oeveren een ronde meer moest afleggen.

Het 5840 km lange parcours was verdeeld over drie ronden. De eerste ronde was 1100 meter en vervolgens moesten er twee ronden van 2370 meter worden gelopen. In de lange ronde was een klim van 800 meter opgenomen. Dit obstakel maakte de cross loodzwaar.

De pupil van meervoudig nationaal kampioene Grete Koens, trok in de tweede ronde flink door. Zijn directe concurrenten waren in geen velden of wegen te bekennen. Pas in de slotfase van de race sloeg bij de 18-jarige Aaltenaar de vermoeidheid toe. Al is de eindtijd bij een cross vaak onbelangrijk de 19:50 minuten mag niet onopgemerkt blijven. Zijn eerste leeftijdsgenoot kwam een kleine drie minuten later over de finish.

Tijdens het NK cross dat op 24 november in Tilburg wordt gehouden, moet een matig zomerseizoen worden goed gemaakt. Door veel pijntjes en kwaaltjes kon Mark op de baan en op de weg dit jaar nog geen potten breken. Hoewel de concurrentie in Veenendaal niet aanwezig was, lijkt het erop dat hij weer op de goede weg is.