Romy van Rijs en Esther Boekelder tonen trots hun gewonnen beker

Eigenaar Willy Heinen van Intratuin Bredevoort was misschien nog wel zenuwachtiger dan het gros van de deelnemers. Hoe zou het loopevenement met start en finish bij zijn groene warenhuis verlopen?

Donderdag 19 juni jl. stond de 12e editie van de Intratuinloop op de agenda en de vooruitzichten waren goed, zowel wat betreft de voorinschrijvingen, als ook de weersvoorspelling. Ruim een uur voor aanvang kwam de stroom met deelnemers al op gang en dit hield ook eigenlijk bijna niet meer op. Ruim 400 atleten en atletes uit de hele regio  kwamen op het doordeweekse loopfeestje af, dat georganiseerd werd door AVA`70 i.s.m. hoofdsponsor Intratuin Bredevoort.

Om precies 19.00 uur werd het startschot gegeven voor de wedstrijd van de jongste talenten, die 1000 meter rondom het tuincentrum aflegden. Bij de meisjes was het podium geheel geel gekleurd. Marit Kleinbussink was de snelste, gevolgd door Annelot Posthumus, die Norah Rusink in de eindsprint nipt voor bleef. Dat voetballers ook uitstekend kunnen hardlopen, liet Twan Meinen zien, die de zege opeiste bij de jongens. Timo Westerveld werd knap tweede in een tijd van 3,28 minuten.

Het startschot voor de 2 kilometer viel een kwartier later en maar liefst 33 meisjes gingen op pad voor 4 ronden. Floor Huls van AVA`70 liep een hele goede wedstrijd en finishte als 4e. Bij de jongens ging het gelijk vanaf de start bijzonder hard en Job Ligterink kon zich ondanks een prima gelopen race niet mengen in de strijd om een podiumplek. Toch mag hij met een verdienstelijke 5e plek meer dan tevreden zijn.

Ruim 250 deelnemers stonden om 19.45 uur aan de start van de wedstrijd over 5 en 10 kilometer. Na het beginsignaal zette het grote peloton koers in de richting van  `t Walfortbos en het kleurige lint vormde een prachtig beeld op het parcours. Bij de Dames meldde zich de Aaltense Judith Westerveld in de voorste groep en liep een uitstekende wedstrijd. Met een prachtige tijd van 19,41 minuten pakte ze een fraaie tweede plek. Bij de Heren vormde zich achter de uiteindelijke winnaar, Nick Kamers uit Groenlo, een trio lopers, dat een geweldige strijd uitvocht. De 57-jarige veteraan Jos Sasse liet zien dat hij nog lang niet versleten is en finishte als tweede. Bram Wevers uit Aalten vocht met plaatsgenoot Erwin Wamelink om de derde plek en won die strijd met een voorsprong van 5 tellen.

AVA`70-atlete Lisa te Molder ging als favoriete van start bij de race over 10 kilometer. Het talent uit Zieuwent was oppermachtig en won in een uitstekende tijd van 40,20 minuten. Bij de Heren bleek Archeus-atleet Lars Duistermaat in bloedvorm. De Winterswijker moest het alleen doen, maar dat bleek geen nadeel. Sterker nog, Duistermaat pakte het parcoursrecord  en kwam in een hele snelle 33,46 minuten over de meet. AVA`70-veteraan Jan Wevers was ook in goeden doen en finishte als derde.

Uiteindelijk haalden maar liefst 411 atleten en atletes de finish bij de 12e editie van de Intratuinloop en dat is een nieuw record. AVA`70 zette een batterij van ruim 50 vrijwilligers in, die er voor zorgden dat alles prima verliep. Het talrijke publiek moedigde de lopers en loopsters aan en bij de finish was het dan ook een sfeervolle drukte.
En eigenaar Willy Heinen van Intratuin Bredevoort glimlachte na afloop en was meer dan tevreden. Het loopfeestje, dat hij samen met AVA`70 had georganiseerd op een gewone doordeweekse donderdag, bleek een voltreffer!