Cindy Brussé winnares op de 10km                                                  ( Foto Tijn Piest)

Tientallen glimmende bekers op de prijzentafel, de Sint met zijn Pieten aanwezig in de hardlooparena, spreekstalmeester Dirk Vreeman in zijn beste vorm, het peloton vrijwilligers voor de laatste keer klaar voor de klus en 445 atleten, die nog 1 keer gaan strijden voor een P.R. Kortom, alle ingrediënten waren vooraf aanwezig om de laatste run van de Boekeldercrosscompetitie 2017 tot een prachtig evenement te maken. Die opzet slaagde volledig, want het was een finaledag om van te smullen!

Tussen 12.00 uur en 12.30 uur ging het sportieve evenement van start met de Boekeldercrosswandeltocht door het prachtige buitengebied van Dale en Barlo. De deelnemers konden kiezen uit 2 verschillende afstanden en er was een pauzeplek bij boerderij de Neeth.

Nadat de eregast en zijn maten uit Spanje de nodige  plichtplegingen had gedaan, was het de hoogste tijd voor de kids om de 1000 meter af te gaan leggen. De goedheiligman had de adrenaline bij de kleine talenten sneller doen stromen, want na het startsignaal knalden ze werkelijk het parcours op. Het pittige rondje, compleet met hindernissen werd het snelste afgelegd door Thom Berkelder, die daarmee ook de winst in het eindklassement pakte. Luuk de Weerdt werd hierbij derde. Bij de meisjes mocht Flore Posthumus op het podium klimmen om de derde prijs in ontvangst te nemen.

De strijd bij de 2 kilometer was nog bijzonder spannend, want na 3 races waren de verschillen minimaal. Michiel Wellink zag de titel met een verschil van slechts 2 tellen aan zijn neus voorbij gaan en moest dus genoegen nemen met een tweede plek. Clubgenoot Lenn Posthumus pakte de derde plaats.

Omdat er voor alle leeftijdscategorieën beschikbaar waren, vielen heel veel AVA`70-pupillen in de prijzen. Daarnaast had de organisatie besloten om een tweetal extra bekers uit te reiken aan longe atleten, die een aanmoedigingsprijs absoluut verdienden. Tot hun grote verrassing, mochten ook Erik Snoek en Fenne Rademaker op het podium klimmen om een grote beker in ontvangst te nemen.

Een groot, veelkleurig en vooral zeer gevarieerd  peloton Senioren streed om de prijzen op het selectieve parcours met smalle slootranden, glooiende paden en de Gesinkbult als scherprechter. Bjorn Demkes toonde zijn talenten en pakte een derde plek in het totaalklassement op de 5 kilometer. Opvallend was het podium bij de 60+ leeftijd, want drie ijzersterke veteranen van AVA`70 vielen hierbij in de prijzen. Bij de Dames nestelde Paula Verwaaijen zich in de subtop door zeer constante runs te lopen.

Op de 10 kilometer werd Gerrit-Jan Jansen, mede door een sterke laatste wedstrijd, 7e in het overall-klassement en in zijn leeftijdscategorie zelfs tweede. Bij de Dames kon Cindy Brussé de eindzege al niet meer ontgaan, maar ze had het beste voor het laatste bewaard. In de laatste wedstrijd scoorde de sterke triatlete veruit de snelste wedstrijd en zegevierde in een prachtige tijd van 42, 35 minuten. Bianca Piek is de runner-up en wordt nog telkens sneller. Dit leverde haar in deze competitie de 2e plek op.

De deelnemers op de 15 kilometer, moeten het zware parcours maar liefst drie keer afleggen. Mark Geesink liet nog een keer zijn kunnen zien en dit leverde hem een derde plaats op in de eindrangschikking. Bij de Dames ging de winst op overtuigende wijze naar Angelique Vrijdag, die clubgenote en trainingsmaatje, Rianne Fokkers mocht feliciteren met haar tweede plek op het podium.

De Boekeldercrosscompetitie, editie 2017 zit er weer op. AVA`70 mocht gedurende 4 zaterdagen in november een recordaantal deelnemers van 1779(!) verwelkomen in de hardlooparena bij `t Romienendal. Er werden prachtige wedstrijden afgewerkt met veel spanning, talloze records en schitterende prestaties van hardlopers van jong tot oud. De organisatie kon wekelijks een beroep doen op de inzet van tientallen vrijwilligers om alles voor, tijdens en na de wedstrijd in goede banen te leiden en dat is een groots compliment meer dan waard!