Dit jaar deden er veel scholen mee, in de blauwe shirts Basis school de Höve.

Het was een prachtig beeld!

De ijzersterke en sympathieke winnaar van de Farmlight 10 kilometerrun, Frank Futselaar, stapte na de huldiging van het podium en liep gelijk door naar de familie Tebroke om hen nog even de hand te schudden. De 18e editie van de GTM-Loop werd een waar sportfeest in het centrum van Aalten, onder prachtige weersomstandigheden, een schitterend aangeklede hardlooparena en heel erg veel publiek. De organisatie had niets aan het toeval overgelaten en werd daarvoor rijkelijk beloond met een recordaantal van ruim 650 finishende atleten.

Maar liefst 140 jonge talenten stonden er om 16.30 uur te trappelen van ongeduld bij de start van de Intertoys Kidsrun. Voor de kleine koters is het zeker geen eenvoudige klus, maar de passage door de Intertoys en de finish op de Markt is natuurlijk een prachtige ervaring. AVA`70  viel gelijk al volop in de prijzen, want bij de jongens was het podium volledig geel gekleurd. Sil Kreijkamp was de allersnelste, gevolgd door Giel te Brake en Lars Meinen. Ook bij de meisjes was het raak en ging de hoofdprijs naar Madelief van Erkelens, terwijl Maud Busch knap tweede werd.

Daarna was het de beurt aan de oudere jeugd, die twee rondjes af moest leggen. Michiel Wellink was veruit de sterkste en liep solo een goede wedstrijd en zegevierde overtuigend. Clubgenoot Noah Lampio finishte als tweede en Sven Meinen kwam als derde over de meet. Emma Nijenhuis, ook een talent uit de AVA-stal, kwam vlak na de snelste jongens als eerste meisje onder het finishdoek door en mocht de hoogste trede van het podium op klimmen om een mooie beker in ontvangst te nemen.

Een mooi peloton van 63 leerlingen van Schaersvoorde vertrok om 17.00 uur voor hun wedstrijd over 3000 meter. De trainingen voorafgaand aan de wedstrijd, bleken zeker niet voor niets, want er werden sterke tijden gelopen. Bij de jongens was Twan Meinen de koploper van begin tot eind en zegevierde met  een snelle tijd van 11,19 minuten. Lieke Hengeveld liep ook erg goed en won bij de meisjes.

Een ijzersterk deelnemersveld stond om 18.00 uur aan de start bij de Farmlight 10 kilometerrun. Het was de organisatie gelukt om een flink aantal topatleten naar Aalten te lokken, waaronder enkele Nederlands kampioenen. Bij de Mannen werd de wedstrijd gedomineerd door Frank Futselaar en Bart Nunen. Het duo maakte er een prachtig gevecht van en een tijd van onder de 30 minuten leek tot de mogelijkheden te horen. Met een flinke versnelling kwam Futselaar als eerste over de finish met een geweldige tijd van 30,06 minuten. Nunen had 3 tellen meer nodig, terwijl de sympathieke Friese atleet Geart Jorritsma de 3e plaats voor zich opeiste. AVA`70-atleet Björn Demkes liep een goede wedstrijd en scoorde een mooie tijd van 36,27 minuten. Saskia Weinans was bij de Dames ongenaakbaar en liep van start tot finish solo naar de overwinning. Wendy Wullink uit Doetinchem werd tweede en Lia Jaschke derde. Bodil Hartman was de snelste plaatsgenote op het zware en gevarieerde parcours. Slotafstand van de GTM-Loop is al jaren de GUV 5 kilometerrun en de GUV Businessrun en met een hele grote groep van maar liefst 240 atleten, werd er gestreden om de winst. Bij de Mannen pakte AVA`70-atleet Stan Prinsen een prachtige overwinning na een machtige eindsprint en verwees Tim Loohuis naar de tweede plaats. Eline de Jong was de sterkste bij de Dames, waar Bianca Piek als snelste van AVA`70 onder het finishdoek door kwam. Titelverdediger bij de GUV Businessrun, die Laufprofis, ging ook dit keer als favoriet van start, maar had concurrentie van maar liefst 21 andere teams. Uiteindelijk bleek de jonge ploeg toch veruit de sterkste, pakten de Reindersrunners een fraaie tweede plek voor Triott-Aalten.

Na de huldigingen stond de organisatie glimlachend bij de meet en nam alle complimenten over de wedstrijd dankbaar in ontvangst . De hardlooparena had een zeer professionele uitstraling, de uitstekende speaker Bert Pessink en DJ Gio toonden zich een prima op elkaar ingespeeld koppel en de deelnemers leverden prestaties van formaat en genoten van de prachtige ambiance.

Ruim 50 vrijwilligers zorgden er voor, tijdens en na de wedstrijd voor, dat alles op rolletjes liep en het de atleten aan niets ontbrak. De 18e editie van de GTM-Loop was er absoluut eentje om in te lijsten!

Uitslagen

Foto en Film