Uitbater Rini te Kulve  moest nog even door de kniëen om alle winnaars zichtbaar te maken voor de foto..
  ( foto: Nathan Posthumus)

Uitgewoond zat hij op de rand van de stoep te lurken aan een bekertje water. De atleet met startnummer 1057 had alles gegeven tijdens zijn run over 10 kilometer bij de 3e editie van de Grachtenloop in Bredevoort. Het was niet zozeer het gebrek aan trainingsuren, maar vooral de hitte, die de deelnemer had gesloopt. Tijdens de wedstrijd bleef de temperatuur hangen rond de 30 graden en dat eiste zijn tol. Recordtijden werden er dan ook niet gelopen, maar de strijd was er niet minder om. Ruim 350 dappere lopers passeerden moe, nat bezweet maar ook voldaan de finishlijn. Het talrijke publiek waardeerde de inspanningen met luid applaus en vele aanmoedigingen. Daarnaast was er ook altijd nog de enthousiaste speaker, Dave Posthumus, die alle deelnemers met een vrolijke babbel over de finish praatte.

Met een kleine vertraging, veroorzaakt door een stormloop aan deelnemers, gingen de jongste talenten even na 19.00 uur van start voor hun wedstrijd over ruim 1 kilometer. Een prachtig peloton kleine en nog kleinere dravertjes slingerde zich langs de Gracht en kwamen via Bredevoort weer bij de finish. Snelste was Lars Meinen van AVA`70, die zijn trainingsmaatjes Koen Hoopman en Twan Schreurs knap achter zich hield. Bij de meisjes was het Madelief van Erkelens, die alweer een mooie beker aan haar collectie toevoegde, door als eerste over de meet te komen. Tegelijkertijd vocht de Bredevoortse jeugd om de stadstitel en de eeuwige roem en ook dit leverde voor de toeschouwers prachtige beelden op met veel strijd. De deelnemers aan de 2 kilometer mochten het uitgezette parcours twee keer afleggen. Michiel Wellink was oppermachtig op deze afstand. In een uitstekende cadans liep hij solo zijn race en finishte in een knappe tijd van 7,23 minuten.  Noa Lampio eindigde als tweede, terwijl Twan Meinen de derde plek op het podium mocht beklimmen. Bij de meisjes op deze afstand snelde Norah Rusink naar het zilver en Annelot Posthumus scoorde de derde plaats.

De wedstrijdleiders hadden alle moeite om het enorme peloton van maar liefst 220 (!)atleten achter de startlijn te krijgen voor de wedstrijd over 5 en 10 kilometer. Het toonde vooral de gretigheid van de lopers om een goede tijd te kunnen scoren. Gelijk na het beginsignaal zette de groep in hoog tempo koers in de richting van de Slingeplas, waar zich een prachtig gekleurd lint sportievelingen vormde. Naarmate de afstand vorderde, begon de warmte steeds meer zijn tol te eisen.  Bij de 5 kilometerwedstrijd bleek Ellewicker Klaus Schlüter het sterkst bestand tegen de omstandigheden, terwijl AVA-jaan Björn Demkes liep zeer knap naar de tweede plaats in een tijd van 17,35 minuten. Bij de Dames toonde Wendy Sasse haar klasse met een puike overwinning. De Aaltense Iris Evers scoorde de tweede tijd en Katja Demkes werd verdienstelijk derde.

De deelnemers aan de wedstrijd over 10 kilometer moesten het gevarieerde parcours twee keer afleggen. Winterswijker Lars Duistermaat ging van start tot finish aan de leiding, maar de tropische omstandigheden weerhielden hem een snelle tijd te scoren. Desondanks was de winst meer dan dik verdiend en mocht hij als winnaar op het podium een beker in ontvangst nemen. Dit gold ook voor Jos Sasse, die derde werd. De sympathieke veteraan heeft al een prachtig hardloopverleden achter zich, maar kan zich als dik 60-jarige nog altijd meten met de besten. AVA`70-atleet Erwin Wamelink is bepaald geen warmweer-loper, maar pakte desondanks een uitstekende 5e plek. Bij de Dames liep Sandra Wassink een prima run en zonder bedreiging naar de overwinning. Triatlete Bianca Piek is volop in training voor de verschillende wedstrijden en pakte een verdienstelijke derde plaats. Het grote peloton volgde en het was duidelijk zichtbaar, dat er menig zweetdruppel was gevallen. Dit gold zeker ook voor de ruim 30 vrijwilligers, die er voor, tijdens en na de wedstrijd de hitte moesten trotseren om alles in goede banen te leiden. De atleten wisten dit te waarderen en de organisatie mocht dan ook vele complimenten in ontvangst nemen. Meer dan verdiend werd er dan ook na afloop plaats genomen op het terras van het Grachthuys, waar uitbater Rini te Kulve zich gedurende het evenement een uitstekende gastheer toonde. Daar zat overigens ook nog deelnemer startnummer 1057 met de welverdiende medaille om zijn nek. Hoewel hij aangaf, dat hij toch wel flink diep heeft moeten gaan, was opgeven geen optie geweest. Enigszins stram lopend verliet hij trots het terras op weg naar huis. We zullen hem vast nog wel eens weer zien bij een van de komende zomeravondlopen, die AVA`70 de komende tijd organiseert.

Uitslagen

Foto's Nathan Posthumus

Foto's RTV Achterhoek (facebook)