FEESTELIJKE KONINGSLOOP  AVA`70

De drie winnende dames op de 5 kilometer, van links naar rechts Ineke, Annemarie en Cindy

Na een noodgedwongen afwezigheid van 2 jaar stond de Koningsloop, georganiseerd door AVA`70 i.s.m. OWM Achterhoek gelukkig weer op de wedstrijdkalender. Het werd op woensdag 27 april jl. in alle opzichten een bijzonder feestelijke editie met een record aantal deelnemers, rijen dik publiek op de Markt, ijzersterke prestaties en schitterende weersomstandigheden. AVA`70 had een batterij aan enthousiaste vrijwilligers opgetrommeld om alles in goede banen te leiden en de wedstrijd kende dan eigenlijk ook alleen maar winnaars.

Burgemeester Stapelkamp floot even na half 11 de eerste groep talenten weg voor hun run over 800 meter. Het pittige parcours zorgde na een flitsende start al snel voor een lang lint met lopertjes, die zich door de straten van Aalten slingerde. Het was de jonge Pieter van Dekken die met een prachtige tijd van 2,54 minuten als eerste de finishlijn passeerde en Dirk te Brake nipt voor bleef. De 3e plek was voor AZSV`er Willem Wevers die daarmee aantoonde, die voetballers wel degelijk kunnen hardlopen. Daarna was het de beurt aan de meisjes om hun kunnen te laten zien op de 800 meter. Isa van Den IJssel, lid van de Liemers, bleek na een spannende eindspurt de snelste en werd op de voet gevolgd door Lena ter Haar van AZSV, terwijl  AVA`70-pupil Julia te Lindert de bronzen plek veroverde. De oudere jeugd moest twee keer rond en dat is een heuse krachtsinspanning. Direct na het startschot nestelden zich een aantal AVA-boys aan de kop van het startveld en maakten er een prachtige wedstrijd van. Tim Houwers toonde een uitstekende vorm en trok met een hele snelle tijd van 4,57 minuten de overwinning naar zich toe. Sven Meinen moest heel diep gaan voor de tweede plek, terwijl Thom Berkelder na een geweldige eindspurt de derde plaats voor zich opeiste. Bij de meisjes was het al even spannend, want Kyra Lampio en Evie Scholten waren vrijwel even sterk. Kyra bleek uiteindelijk de sterkste en bleef Evie precies 1 tel voor. De derde plek werd een prooi voor Britt Luimes, die eveneens een prima wedstrijd liep.

Om half 12 was het de beurt aan de Senioren voor hun wedstrijd over 5 kilometer. Het parcours is pittig te noemen met enkele bultjes, klinkerwegen en scherpe bochten, waardoor de verzuring vroeg of laat bij de meeste deelnemers wel voelbaar is. Bij de heren nam de sterke Aaltense atleet Hans Waalder gelijk bij de start de koppositie in en bouwde zijn voorsprong ronde voor ronde uit. Met een uitstekende tijd van 16,35 minuten werd hij overtuigend winnaar van deze editie. Thomas Konings van Archeus liep een stabiele wedstrijd en finishte fraai als tweede. De derde plek werd verovert door de jonge, talentvolle junior van AVA`70, Stef Grotenhuis, die nog net binnen de 17 minuten over de eindstreep liep. Bij de Dames kleurde het podium helemaal AVA-geel. Annemarie Arentsen kon het snelle begintempo prima volhouden en liet zien over de langste adem te beschikken. Met een prima eindtijd van 19,40 minuten werd ze overtuigend eerste, gevolgd door Cindy Brussé en Ineke Graven.

De organisatie kon na afloop alleen maar heel erg tevreden zijn over het verloop van de 7e editie van de Koningsloop. Het werd een mooi en sfeervol sportevenement voor jong en oud, met hele sterke prestaties. Het vele publiek langs de het parcours, de aanmoedigingen en het applaus waren naast de medaille een prachtige beloning voor alle atleten!

Foto's van Tim Mengerink