Dat Nederland bekent staat om het goed organiseren van hardloopevenementen is een algemeen gegeven, maar de 27ste editie van de Zevenheuvelenloop spant de kroon. De organisatie van deze wedstrijd heeft een aantal wereldtoppers gestrikt voor deze wedstrijd. Directeur van de Zevenheuvelenloop is ex-ava’70 lid Ronald Veerbeek. Veerbeek was voor dit voorzitterschap elf jaar in dienst van de atletiekunie (knau). Eén van deze toppers is wereldrecordhouder Felix Limo. Maar deze 30-jarige Limo werd in Nijmegen van de troon gestoten door zijn 10 jaar jongere landgenoot Leonard Patrick Komon. Hij noteerde op het parcours van 15 kilometer een onwaarschijnlijk wereldrecord van 41:13 minuten. Het oude record van Limo werd ook gelopen in Nijmegen. In het jaar 2001. Dit record deelde Limo met Samuel Wanjiru. Wanjiru is net zoals Limo en Komon afkomstig uit Kenia.

Ver achter dit Afrikaanse geweld, probeerden ruim 25 duizend hardlopers hun eigen ‘wereldprestatie’ neer te zetten. Tussen deze massa aan atleten stonden ook zes leden van Ava’70. Gerrit Dijkslag won twee weken geleden nog een wedstrijd die zijn finish had in het Olympisch stadion in Amsterdam. In Nijmegen kwam hij natuurlijk niet in aanmerking voor de overwinning, maar wel presteerde hij opnieuw erg goed. Zijn tijd was 55:46 minuten. Dijkslag is al sinds 2002 niet zo snel geweest op de deze afstand. Arjan Weijenborg maakte n Nijmegen zijn debuut op deze afstand. Hij wilde in de wedstrijd die als zwaar bekent staat een tijd rond het uur neerzetten. Met zijn 59:56 minuten was dit doe bereikt. Geert Wevers kon helaas niet onder de ‘magische grens’ van het uur duiken. Hij liep in de wedstrijd waar de bekende Zevenheuvelenweg de scherprichter is een tijd van 1:02:28 minuten.

Ingrid van Zolingen en Marco van Rijs hadden in Nijmegen de beschikking over een tempomaker. Deze taak werd vervuld door Wim Brinkman. Hoewel Van Zolingen het onderweg erg zwaar had, kon ze het tempo hoog houden. Ze kwam onder luid gejuich van de vele toeschouwers over de streep na 1:12:40 minuten. Dit was ruim twee minuten onder haar streeftijd. Van Rijs kon na dertien kilometer het tempo van ‘haas’ Brinkman niet meer volgen. Hij kwam moegestreden maar tevreden over de streep in een tijd van 1:13:43 minuten.

Peter Baten wil volgend jaar lid worden van Ava’70. In Nijmegen liet hij zien al aardig te kunnen hardlopen. Hij liep in de wedstrijd die werd gehouden onder geweldige weersomstandigheden een mooie tijd van 1:15:02 minuten.