Veel jeugd aan de start op 1km en 2km afstand!

De enorme regenval van de afgelopen week op de toch al doorweekte paden en grasstroken zorgden er voor dat de 2e etappe van de Boekeldercrosscompetitie een heuse drek-in-de-nek-editie werd. Gelukkig scheen er gedurende de wedstrijd een waterig zonnetje en dit maakte het voor de deelnemers nog best aangenaam om te lopen.

Direct na het startsignaal bij de 1000 meter voor de jongste talenten werd het deelnemersveld uit elkaar gerekt. Aan kop ging de sterk lopende Dirk te Brake en hij hield het uitstekend tot de finish vol. Achter hem liep Milan te Brake naar een mooie 2e plaats, gevolgd door trainingsmaatje Tijn Waalder. Bij de meisjes toonde Lena ter haar klasse en pakte op zeer overtuigende wijze de winst.

De 2 kilometerlopers moesten het loodzware parcours twee keer afleggen en na afloop was duidelijk dat dit voor velen een flinke kluif was. Niet voor winnaar Lars Meinen, die nog zeer fris oogde toen hij in een uitstekende tijd van 6,44 minuten onder de finishboog door liep. Clubgenoot Age Eindhoven knokte zich naar de derde plek. Bij de meisjes liep Fiep Meinen een hele goede wedstrijd, die haar een 4e plaats in het klassement opleverde.

Om half 2 was het de beurt aan de Senioren voor hun wedstrijd over 5 of 10 kilometer. De 190 atleten vormden na de start een prachtig gekleurd lint en gingen na een rustige aanloop in de richting van de slootkanten, waar de modder zorgde voor loodzware omstandigheden, waar de lopers soms tot de enkels in de bagger zakten en de deelnemers soms veel moeite hadden om op de been te blijven. Aan kop nestelden zich een aantal hele sterke lopers, waarvan uiteindelijk ARGO-atleet, Ruben Garretsen, gehuld in een AVA`70-shirt, in een sterke tijd van 16,42 minuten de sterkste bleek. Mark te Brake is in voorbereiding op de najaarsklassiekers, wilde daarom geen risico nemen en liep solide naar de tweede plaats, voor Stan Prinsen. Bij de Dames was de ijzersterk lopende Duitse atlete Jana Groß-Hardt veruit de sterkste en noteerde de winnende tijd in 19,09 minuten. AVA`70-atlete Leonie Abrahams werd vierde en verbeterde haar tijd van de eerste run met dik een minuut.

De deelnemers aan de 10 kilometer moesten twee ronden afleggen op het zware parcours en dat zorgde er mede voor dat het veld flink uit elkaar werd geslagen. Bij de Heren liepen drie Aaltenaren aan kop met verschillende sportachtergronden en ze toonden hun klasse door prachtige prestaties te leveren onder de moeilijke omstandigheden. De winst ging naar Hans Waalder, Joran Luiten werd tweede, terwijl Mark Schreurs de derde plaats voor zich opeiste. Bij de Dames was Lynn Rusink wederom de sterkste, terwijl ook Gerdy Hoornenborg haar tijd verbeterde en tweede werd. Anita Jansen zwoegde zich naar een verdienstelijke derde positie.

Komende zaterdag krijgt het klassement vorm en zullen de favorieten voor de eindoverwinning zich weer aan het front melden. Vanaf 13.00 uur staat de hardlooparena bij het Romienendal weer centraal bij de 3e etappe van de Boekeldercrosscompetitie!

Foto,s Rob Jansen 1KM+2KM  en 5KM+10KM