Matige tijd, goed gevoel bij Midzomeravondrun

Door Gerrit Dijkslag

Beekbergen voelt als een beetje thuis komen, vroeger ben ik hier vaak op vakantie geweest en jaren geleden was Beekbergen ook mijn uitvalsbasis voor de Hardloop4daagse in Apeldoorn. Dit is dan ook de reden dat ik op zaterdagavond aan de start sta van de plaatselijke Midzomeravondrun over 5 of 15km. Ik heb voor de kortste afstand gekozen om wat snelheid op te doen. Maar als ik na een paar honderd meter de tweede bocht inga tel ik zeker 16 lopers voor me en vraag me af wat ik hier aan het doen ben.

De avond begon nog zo vertrouwd met het ritje binnendoor naar Beekbergen, langs de mij zeer bekende camping “De Bosrand”.

De auto moest een eindje van de inschrijving geparkeerd worden en na een kleine wandeling kan ik me binnen in de voetbalkantine inschrijven.

Als ik de folders van de Kramp Run in de kantine en de kleedruimte neerleg wordt ik door verschillende lopers aangesproken, mede door Gert-Jan Wassink is deze loop ook in de omgeving van Apeldoorn al een begrip. Martin Helmink, vroeger AVA’70 lid, loopt ook de 5km en was het al opgevallen dat zijn voormalige clubje een nieuwe baan krijgt!

Meerdere lopers herken ik en de plaatselijke groenteboer stelt sinaasappels beschikbaar en loopt zelf ook mee. Als uit de microfoon de bekende stem van Henk Borgmeijer klinkt staat niets een mooie hardloopavond in de weg. Tijdens het startschot begint het licht te regenen, maar in de bossen hebben we daar weinig last van.

De mooie avond krijgt helaas geen mooie eindtijd op de klokken, gedurende de wedstrijd werk ik me nog wel op naar de vierde plaats om uiteindelijk als vijfde door Henk Borgmeijer binnen te worden gehaald. Onderweg onder het indrukwekkende bladerdek van de Veluwe over asfalt wegen die geen moment vlak zijn en één keer in een afdaling een bocht van meer dan 90 graden maakt (hier hoopt onze Kiekjesdief dat we deze bocht massaal uitvliegen, want hier heeft hij met zijn hongerige camera postgevat)  heb ik de indruk een goed tempo te onderhouden en misschien eindelijk eens onder de 18min te komen. Zeker als ik het gevoel heb dat de laatste kilometer weliswaar iets langzamer gaat, maar qua tijd niet veel scheelt met de eerste moet het toch haast lukken. Groot is dan ook de teleurstelling als de klok een eindtijd boven de 18min aangeeft, 18.22min om precies te zijn.

Dan heeft het vele vals plat toch voor een vertekend beeld gezorgd, je hebt het idee dat je hard gaat, maar door de stijgende meters valt het in praktijk toch tegen.

Toch voelde het goed en kon ik het tempo ook redelijk vasthouden. Als ik in een licht regenbuitje in de prachtige omgeving van camping “De Bosrand” een flink stuk uitloop heb ik eerder een vakantie gevoel dan het idee dat ik een wedstrijd gelopen heb. Via de toeristische route rijd ik even later weer naar de Achterhoek en heb ik ondanks de matige tijd toch een leuke sportavond gehad.