Samantha Zeegers pakt de volle winst op de 10 KM.

AVA`70 PAKT HELFT VAN DE PODIUMPLEKKEN

Een hardloopwedstrijd organiseren om het goede doel van 3 fietsmaten bij de Peddelaars, te weten Marco Schenk, Henk Heideman en Ben Saalmink, financieel te steunen. Dat was de doelstelling, die Jan te Brake en Andre Balke voor ogen hadden met de Alpe `d Huzesrun. En ze slaagden voortreffelijk in hun opzet!
Beide AVA`70-leden hadden niet al te veel voorbereidingstijd voor het loopevenement, dus kozen ze met het “Boekeldercross-parcours” voor een zekerheidje. Het traject is immers verkeersarm en bovendien bekend terrein voor veel regionale en lokale lopers en loopsters.
De weersomstandigheden waren, ondanks een fris windje, goed en met ruim 100 voorinschrijvingen, leek de wedstrijd al bij voorbaat geslaagd. Uiteindelijk verschenen er in totaal maar liefst 199 atleten en atletes aan de start. Van jong tot oud en afkomstig uit Arnhem, Amsterdam, en uit de directe omgeving. Onder de deelnemers natuurlijk ook heel veel clubgenoten van de organisatoren Balke en te Brake, die de actie volop steunden en hun sportieve steentje wilden bijdragen. Daarnaast kwamen ze ook wel om een goede tijd “te scoren” in deze voorjaarsklassieker, al was dit maar een bijzaak.
Om klokslag 13.00 uur werd de jongste lichting weggeschoten voor hun wedstrijd over 1 kilometer met een grote ronde door de Ringkamp. Bij de meisjes liep Janneke Gelderblom van AVA`70 zich naar een fraaie 1e plaats, gevolgd door haar clubgenotes Noa Luimes en Marit Kleinbussink. Diederik Lensink knokte zich bij de jongens naar een 3e plaats. Bij de strijd op de 2 kilometer was het podium bij de jongens geheel geel gekleurd. Ruben Boekelder was de snelste en troefde Stan Prinsen dit keer af. Jerrel Balke werd derde. Dit lukte ook Linde Klein Nibbelink bij de meisjes.
Om half twee ging het grote peloton van start op de 5 kilometer. Vanaf het begin liet AVA`70-talent Mark te Brake zien, dat hij in grootse vorm is. Hij ging er snel vandoor en bleek door de achtervolgers niet te achterhalen en scoorde de 1e plaats. Dit presteerde ook clubgenote Katja Demkes, die ongenaakbaar was. Op gepaste afstand passeerden Anita Hubers en Anky Bruil als 2e en 3e de finish.
De 10 kilometer-lopers en loopters moesten 2 ronden afleggen. De AVA`70- heren konden zich niet mengen in de strijd om de podiumplekken, maar bij de Dames was het wel een volledig Aaltens podium. Op de eerste plaats eindigde Samantha Zeegers, op een seconde gevolgd door Ingrid van Zolingen. De derde plaats was voor Linda Scholten.
De langste afstand van de dag was de 15 kilometer. AVA-troef Bjorn Demkes maakte zijn favorietenrol volledig waar en was oppermachtig. Clubgenoot Gerrit te Lindert pakte de 2e plek. Bij de Dames toonde Evelien Hillen haar goede vorm door de eerste plaats voor zich op te eisen.
De organisatoren kijken met enorme tevredenheid terug op het verloop van het hardloopevenement, waar men kon rekenen op veel hulp van een grote groep vrijwilligers. Daarnaast steunden ook verschillende sponsors de spontane actie, waardoor al het inschrijfgeld ten goede kwam aan trio fietsers dat deelneemt aan de Alpe d`Huzes, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan de Kankerstichting. De hardloopwedstrijd rondom de Ringkamp leverde uiteindelijk het prachtige bedrag op van 1605 euro.

De organisatoren, Andre Balke en Jan te Brake verdienen alle lof voor hun spontane initiatief. Of de eerste editie van de Alpe d`Huzesrun een vervolg krijgt zal de toekomst leren, maar deze voorjaarsklassieker was uitermate succesvol en smaakt naar meer……

Uitslagen en Foto's klik op onderstaande link

Link: Alp dHuzesrun