Schitterende finale Boekeldercrosscompetitie AVA'70

Onder fantastische weersomstandigheden werd zaterdag de finale van de Boekeldercrosscompetitie afgewerkt. De hardlooparena rondom het kloppende hart van het parcours, `t Romienendal, lag er prachtig bij. De grote prijzentafel met rijen bekers blonk in het herfstzonnetje. De organisatie had niets aan het toeval overgelaten en alles, inclusief spreekstalmeester Dirk Vreman, was ruim op tijd gereed voor de allesbeslissende eindstrijd.
Voor de kids van start konden gaan voor hun run over 1000 meter, werden ze nog even toegesproken door Sinterklaas, die met een vijftal Pieten ook een kijkje kwam nemen. De kinderen wisten deze traditionele ontmoeting zeker te waarderen. Het Hoge Bezoek werkte ook inspirerend, want er werd bijzonder hard gelopen. Bij de jongens pakte Glenn Wassink voor de vierde keer op rij een prachtige 3e plek en mocht trots het podium beklimmen. Norah Busch weerde zich bij de meisjes kranig en finishte mooi in de subtop.

Daarna was het de beurt aan de jeugd van 10 tot 15 jaar om hun kunsten te tonen op de 2 kilometer. Het pittige rondje is afwisselend en zorgde er voor dat het grote peloton van dik 100 kids behoorlijk uit elkaar werd geslagen. Na 3 tweede plaatsen wist Noah Lampio nu te zegevieren. Hij bleef zijn ploegmaatjes Tijn Piest en Tjibbe de Boer voor, die respectievelijk tweede en derde werden. Bij de meisjes liet Annelot Posthumus zien dat ze de sterkste was, terwijl Norah Rusink fraai de tweede tijd scoorde. Een ijzersterk deelnemersveld trok het Daalse land in voor hun wedstrijd over 5 kilometer. Er werden zeer snelle tijden gelopen en AVA`70-atleet Stan Prinsen eindigde knap in de voorhoede met een tijd van 18,21 minuten. Bij de Dames liet de talentvolle atlete Eva Groot Kormelink zich van haar beste kant zien en scoorde met 20,15 minuten veruit de snelste tijd.

Mark te Brake startte als favoriet op de 10 kilometer en hij maakte deze rol helemaal waar. In een strak tempo liep hij bij de concurrentie weg en pakte de winst in een uitstekende tijd van 34,06. Bij de Dames won Julia Kang de wedstrijd na een lange tijd van blessureleed, terwijl Marloes Wensink een mooie derde plek voor zich opeiste. De deelnemers op de 15 kilometer moeten de selectieve ronde van 5 kilometer maar liefst 3 keer afleggen en dat is een flinke kluif. Mark Geesink liep een hele constante wedstrijd en klokte de 4e eindtijd.

De organisatie mocht vele bedankjes van deelnemers in ontvangst nemen voor het uitstekende verloop van de Boekeldercrosscompetitie. Alle eer komt echter vooral toe aan de tientallen vrijwilligers, die AVA`70 wekelijks kon inzetten. Ze werden voor hun belangrijke bijdrage na afloop van de slotetappe bedankt met een hapje en een drankje. Een meer dan verdiende beloning als afsluiter van een prachtig sportief evenement, waar vele honderden atleten uit de hele regio in actie kwamen!