T & F-CROSS 2023

Veel geel hemden van Ava'70 en Atletico'73 tijdens de start van de 2km. Rinke ter Haar Architectuur Jeugdcross.

Zaterdag 11 maart jl. vond voor de 7e keer in successie de T & F-cross plaats en de run geldt al jaren als de spectaculaire opening van het wedstrijdseizoen bij AVA`70. De jeugdige organisatie had ook deze editie weer alles uit de kast gehaald om er een sfeervolle en bijzondere run van te maken en slaagde volledig in deze opzet. Honderden atleten gingen met elkaar de strijd aan en zorgden samen voor prachtige prestaties en vooral heel veel sportplezier. Absolute scherprechter bij elk wedstrijdonderdeel was het loodzware , uitdagende parcours dat de organisatie op het middenterrein van de atletiekbaan had opgebouwd met boomstammen, banken, veel slalommen en een pittige draai in de zandbak.

Om exact 13.00 uur waren vele ouders en overige supporters getuige van de 1 kilometer-run.  Dirk te Brake vocht een fraaie duel uit met Milan te Brake en dit leverde hem de tweede plaats op voor zijn trainingsmaatje. Zeer overtuigend won Lena ter Haar bij de meisjes haar wedstrijd en mocht de hoogste trede van het ereschavot opklimmen. Bij de dubbele afstand was het een volledig geel podium met een schitterende eindstrijd richting de meet. Lars Meinen won en bleef Twan Schreurs en Thom Berkelder nipt voor. Lobke Hendriksen pakte bij de meisjes een fraaie 2e plek, terwijl Kyra Lampio via een mooie eindsprint 3e werd. Het meest spectaculaire onderdeel van de dag was ongetwijfeld de 2 kilometer Sprintcross. De atleten moesten 4 ronden afleggen , met evenzo vaak het loodzware parcours. De vraag was vooral, wie er het beste bestand was tegen de verzuring van de benen, want dat dit zou gaan gebeuren was een zekerheidje. Stef Grotenhuis toonde zijn grote talent en pakte na een schitterende strijd een mooie 2e plaats. Jet Wildenbeest dicteerde de wedstrijd bij de meisjes te pakte overtuigend de winst voor Lindsey Eikelboom en Madelief Lohuis.

Om 14.00 uur vond de start plaats van de 5 kilometerwedstrijd en aan de start stonden vele regionale mastodonten, die er een fraaie race van maakten in het buitengebied rond havezath Walfort. Mark Gesink nestelde zich al snel in de subtop en dit leverde hem een verdienstelijke 6e plaats op. Julia Roos liep een constante wedstrijd en knokte zich uiteindelijk naar de 2e plek in de eindrangschikking. De middag werd afgesloten met de estafette-race over 4 keer 500 meter. De jeugdige teams kwamen als eerste in actie en maakten er een spannende run van. De snelheidsduivels trokken de winst naar zich toe en bleven uiteindelijk het Team en Sjaak trekhaak ruim voor. Bij de Senioren kwamen de meeste teams tot stand door loting en dat zorgde vooral al voor een uitbundige sfeer. De Achterhoek strijders namen vanaf het begin van de wedstrijd de koppositie in handen en stonden deze ook niet meer af. Team Geit kwam nog wel erg dichtbij, maar finishte uiteindelijk op enkele seconden van het winnende team op plek 2 voor de clubgenoten die uitkwamen in Team Rudi.

Wat volgde was nog een zeer uitgebreide prijsuitreiking, waar de winnaars konden rekenen op luid applaus van de sportieve “verliezers.” Eigenlijk zijn er immers bij de T & F-cross ook helemaal geen verliezers, want deelnemen is een feestje en voor elke atleet is er aandacht, een medaille, een bidon of een buff. Alle deelnemers genoten van de buitengewoon gezellige sfeer en de tientallen vrijwilligers deden er ook alles aan om het de atleten en hun fans naar de zin te maken. De 7e editie van de T & F-cross was in alle opzichten een zonnige en flitsende opening van het wedstrijdseizoen van AVA`70!

Rob Jansen was aanwezig om de mooiste plaatjes te schieten, Bedankt Rob!

1 2