Foto: Rob Jansen

Bredevoort was woensdagavond 7 juni weer in de ban van de Grachtenloop en het sportieve hardloopevenement mocht zich verheugen in een recordaantal deelnemers. Maar liefst 340 sportievelingen kwamen in actie en maakten er een prachtige editie van met hele snelle tijden.

Om 19.00 mochten de jongste talenten hun krachten meten en direct na de start ging het er al razendsnel aan toe. Bij de jongens zegevierde Dirk te Brake in een fraaie tijd van 4, 19 minuten. Tom Rave van de Bastionschool liep een thuiswedstrijd en pakte een prachtige tweede plek. Milan te Brake kwam als derde over de meet. Bij de meisjes was de strijd al even groot op de podiumplaatsen. De hoogste trede was voor Lena ter Haar. Aafke te Kempel behaald de tweede plaats en Sanne Bergman werd knap derde in een tijd van 5,03 minuten.

Hierna was het de beurt aan de oudere jeugd voor hun race over dik 2 kilometer. Lars Meinen trok de goede vorm van de laatste weken door en liet dat ook in Bredevoort zien. Een fraaie zege met een prachtige eindtijd van 7,31 minuten leverde hem de grootste beker op. Clubgenoot Twan Schreurs liep ook een sterke race en scoorde de derde eindtijd. Bij de meisjes pakte Fiep Meinen met een uitstekend tijd van 8,58 minuten de winst naar zich toe. Kyra Lampio finishte als derde.

Bijna 200 deelnemers verschenen aan de start voor de 5 en 10 kilometer en de atleten waren afkomstig uit de hele regio en ook stonden er veel Duitse sportievelingen in het peloton. De ijzersterke lopers en loopsters in de voorste linie zouden zeker gaan zorgen voor razendsnelle tijden en prachtige strijd. Gelijk na het startsignaal ging het al direct kiezelhard en het veelkleurige lint  snelde in de richting van de Slingeplas. Het selectieve parcours zorgde al snel voor een prachtige kopgroep met uitstekende atleten. Het jonge talent Tijn Piest besliste de wedstrijd in zijn voordeel met een ijzersterke eindsprint. Erwin Nieuwboer finishte op 2 tellen van de winnaar als tweede, terwijl krachtpatser Herman Domhof een goede wedstrijd liep en derde werd. Bij de Dames was het Annemarie Arentsen, die een voortreffelijke run liep en trok met een fraaie tijd van 19,59 de winst naar zich toe.

De lopers aan de 10 kilometerwedstrijd moeten het pittige, maar fraaie parcours twee keer afleggen. Mark te Brake toonde zich veruit de snelste en liep in een ontspannen stijl solo naar een prachtige tijd van 34,28 minuten.  Clubgenote Ineke Graven laat ook al weken zien dat het met de vorm helemaal goed zit en ze snelde naar een 2e plaats in iets meer dan 41 minuten.

AVA`70 kon bij de Alfa Accountants Grachtenloop weer een beroep doen op tientallen vrijwilligers en samen zorgden ze er voor dat het evenement weer op rolletjes verliep. De eerste zomeravondloop van 2023 op een mooie woensdagavond, was een groot succes met prachtige prestaties en een uitstekende sfeer!

FOTO  ROB JANSEN- JEUGD

FOTO  ROB JANSEN- 5KM + 10KM

Om alvast te noteren:

Dinsdag 11 juli: GUV Walfortloop (inschrijving gaat dit weekend open)

Dinsdag 22 augustus: Twee Bruggenloop (inschrijving gaat volgende week open)