De Twee Bruggenloop die AVA`70 jaarlijks organiseert i.s.m. het gelijknamige vakantiepark is en blijft een sportieve trekpleister. Ook dit jaar stonden er maar liefst 445 atleten aan de start en die waren afkomstig uit het hele land, Duitsland en Engeland. Het talrijke publiek kreeg prachtige hardloopsport te zien met een regen aan records en dit terwijl de zon zorgde voor pittige omstandigheden.

Om 18.00 uur startte de sportieve avond met een wandeltocht van ruim 10 kilometer, waar enkele tientallen lopers aan deelnamen. De wandelaars liepen een mooie route in het buitengebied rondom het vakantiepark en konden genieten van de fraaie omgeving en het mooie weer.

Klokslag 19.00 uur was het de beurt aan de jongste talenten om hun hardloopprestaties te tonen. Ze kregen een mooi en nieuw parcours voorgeschoteld van dik 1 kilometer over het vakantiepark. Bij de jongens leverde dit een sterk AVA`70-podium op, waarbij de winst ging naar Dirk te Brake, terwijl Milan te Brake tweede werd en Senn Ansink derde. Bij de meisjes was de zege voor Lena ter Haar, die clubgenote Aafke te Kempel zilver pakte. Otje Boode uit Holten mocht ook op het podium klimmen, want zij werd derde.

Om 19.15 uur viel het startschot bij de 2 kilometer en ook hier werd al bijzonder hardgelopen. Bij de jongens was Lars Meinen veruit de snelste en hij klokte een hele snelle tijd van 6,49 minuten. Thom Berkelder liep tevens naar een mooie tweede plaats, terwijl Twan Roerdink van het Winterswijkse Archeus derde werd. Bij de meisjes kwam Ellen Schöttler van Bocholter WSV als eerste over de meet met een prachtige eindtijd van 7,47 minuten gevolgd door de Aaltense Fiep Meinen en Isa van den IJssel uit Duiven.

Alle kinderen die deelnamen mochten bij de finish een mooie medaille in ontvangst nemen en tevens had het vakantiepark besloten om er ook nog eens een ijsje bij te doen. Hoe mooi is dat?

Om 19.45 uur was het de beurt aan de Senioren voor hun wedstrijd, waarbij de atleten van de 6 en 10 kilometer gelijktijdig van start gingen. Een enorm peloton van 338 (!) lopers zette zich in beweging en het lange lint slingerde zich over de Twee Bruggen in de richting van de Slingeplas. Bij de 6 kilometer maakte Vincent te Brake van Archeus de wedstrijd vanaf het begin hard, door er razendsnel vandoor te gaan. Hij ging onbedreigd als eerste onder de finishboog door in de uitstekende eindtijd van 19,05 minuten. AVA`70-talent Tijn Piest werd op prachtige wijze tweede in 20,03 minuten en hij bleef daarmee survivalatleet Herman Domhof voor, die de derde plek voor zich opeiste. Bij de Dames ging de winst overtuigend naar triathlete Dieske Kruisselbrink, die veruit de snelste was en finishte in de supergoede tijd van 21,51 minuten. Lisa te Molder van AVA`70 kwam heel goed voor de dag en pakte een verdienstelijke tweede plaats. Clubgenote Annemarie Arentsen liep een hele solide run en mocht als derde ook een beker in ontvangst nemen.

Mark te Brake was de grote favoriet bij de wedstrijd over 10 kilometer en hij maakte deze rol helemaal waar. In een schitterende stijl liep hij solo naar de winst en liet de klok stilstaan in de hele snelle tijd van 33,27 minuten. Erwin Nieuwboer werd verdienstelijk tweede en bleef Pim Elferink van Cifla uit Nijmegen voor. De langste afstand kende een ijzersterke deelnemersveld, want maar liefst 18 atleten liepen een tijd onder de 40 minuten. Bij de Dames lukte het ook de winnares, Jana Groß-Hardt uit het Duitse Löwick, om deze grens te slechten en hoe. Ze verpulverde het parcoursrecord werkelijk en pakte de zege in de geweldige eindtijd van 37,44 minuten. Tweede op deze afstand werd Ineke Voets uit Elst, terwijl Ineke Graven van AVA`70 ook een hele sterke indruk maakte en een prachtige derde plek voor zich opeiste.

De 10e editie van de Twee Bruggenloop kende een geweldige deelname en de reacties van de atleten was na afloop zeer positief. AVA`70 en het vakantiepark hebben ook bijna 50 vrijwilligers ingezet om alles voor, tijdens en na de wedstrijd in goede banen te leiden en dat is meer dan uitstekend verlopen. Hulde daarvoor!

De Twee Bruggenloop is en blijft een sportieve, maar zeker ook gezellige zomerhit, waar atleten al jaren graag naar toe komen!

Tim Mengerink