Esther Boekelder loopt naar zilver tijdens Papendalcross

Dankzij de hulp van een groot aantal vrijwilligers en met een beetje medewerking van moeder natuur, heeft de organisatie van de Papendalcross het parcours sneeuwvrij gekregen.
De derde editie van de cross, die op het nationale topsport centrum van NOC-NSF plaats vond, was dit jaar ook onderdeel van de Gelders-Overijsselse crosscompetitie. Esther Boekelder viel als enige van de aanwezige Ava’70-leden in de prijzen. Boekelder kwam één seconden te kort voor de overwinning. Ze had niet verwacht dat er aan deze tweede plaats een prijs verbonden zat. Want tijdens de prijsuitreiking was Boekelder alweer op weg naar Aalten.
Net als zijn zus liep ook Ruben Boekelder een keurige wedstrijd. Hij versloeg op het selectieve crossparcours zijn clubgenoot Stan Prinsen in een rechtstreeks duel. Boekelder werd in Papendal vijfde. Prinsen werd op de 2250 meter lange wedstrijd knap achtste. Bij de junioren D (2e jaars) stonden drie atleten van Ava’70 aan de start. Sam ter Haar was met een dertiende plaats de snelste van het trio. Zoals we dit jaar al vaker hebben gezien, zijn Teun Houwers en Bart Elburg erg aan elkaar gewaagd. In papendal won Houwers deze onderlinge strijd. Jan-Willem Kobus kwam in zijn wedstrijd over 750 meter als elfde over de streep. Kobus had net niet genoeg over voor een klassering in de top tien. Leonie Elburg heeft de smaak van het crossen ook helemaal te pakken. De tien jarige Elburg was zeer tevreden over haar prestatie.

Bij de Junior A vertegenwoordigde Arjan Weijenborg Ava’70. Hij liep een zeer goed opgebouwde wedstrijd. Hij schoof in elke ronde een paar plaatsen op. Uiteindelijk kwam Weijenborg als tiende over de streep. Eerstejaars senior Erwin Wamelink kon op de korte cross het hoge tempo niet aan. Wamelink die de laatste maanden zijn goede vorm maar niet kan vinden, moest genoegen nemen met een plek in de achterhoede van het veld. Geert Wevers nam het op de lange cross op tegen de beste crossers van Oost Nederland. Hoewel Wevers niet in aanmerking kwam voor de prijzen, liep hij toch een goede wedstrijd. Bij de mannen boven de vijftig liep hij naar een verdienstelijke zevende plaats. Sien Meinen ging in de zelfde wedstrijd van start. Meinen liet zich niet opjagen door het hoge tempo van de andere atleten en knokte zich naar een achtste plaats bij de vrouwen vijftig plus.

Gerrit Heersink liep in Papendal mee op de vijf kilometer van de Papendalrun. Deze wedstrijd werd niet zoals de andere onderdelen op het crossparcours verlopen, maar werd grotendeels op verhard parcours gelopen. De wedstrijd maakt geen deel uit van de Gelders-Overijsselse crosscompetitie. Heersink liep naar een mooie tijd van 20:06 minuten. Hiermee werd Heersink zevende.

De volgende wedstrijd van de Gelders-Overijsselse crosscompetitie vindt plaats in Aalten. Deze wedstrijd geldt tevens als het Oost Nederlandse cross kampioenschap.