.
  Verslag Benno Stevering bron Pac Tuwehl

Bjorn Demkes van AVA’70, woonachtig in Lievelde won de vijf kilometer tijdens de Barend de Matterloop in Wehl en noteerde 17.289 minuten. ‘’Ik had nagenoeg geen tegenstand. In de eerste kilometer lagen we allemaal nog goed bijelkaar. Daarna kon ik lekker doortrekken. Heb een keer achterom gekeken en niemand volgde, toen wist ik dat mijn zege veilig gesteld was. De laatste kilometers gingen hard en over de verharde weg. Onlangs werd ik nog vierde tijdens de DEO loop in Borculo. Verder richt ik me nu op de Winterswijkse Kampioenschappen op 15 januari. Deze winst in Wehl is een mooie opsteker!’’ Triatleet Marcel Gierman uit Zevenaar werd een goede tweede in 18.23 minuten. Matthijs Weijers uit Vethuizen noteerde 18.51 minuten. Stefan Scanu uit Lichtenvoorde was de beste veertiger met 19 minuten, gevolgd door Wehlenaar Wilco Linnenbank die 20.46 minuten nodig had en tweede werd in deze categorie. Hans Metzemaekers uit ’s-Heerenberg won in 19.04 minuten de 5 kilometer bij de vijftig plussers voor Theo van Bergen uit Doetinchem die 19.28 minuten nodig had. Theo Bleumer uit Kilder deed goede zaken door te winnen bij de zestig plussers voor Ton Roks uit Aalten. Marian van Hilst uit Steenderen was snel met een eerste plek bij de veterane dames in 20.34 minuten. Van Hilst ondervond nog enigszins wat hinder van haar benen na het lopen van de marathon in Spijkenisse in 3.23 minuten, een uitstekende prestatie. Zij eindigde hiermee overall achter Marian Leloup uit Nijmegen die 20.27 minuten noteerde en won bij de vrouwen.

Jaren geleden liep Michel Elshof uit Kilder zich wekelijks naar een podiumprijs. Na een lange periode van afwezigheid en veel extra trainingsuren liet Elshof weer eens van zich spreken. Nostalgische tijden herleefden even voor hem in Wehl. Toch blijft het hardlopen voor hem in deze tijd een recreatief vermaak met als doel om af en toe eens een tijd aan te scherpen. De wedstrijdsport van weleer zal zeker niet meer, met die aansprekende tijden voor hem terugkeren. Wel genoot hij kostelijk van de overwinning op de tien kilometer in Wehl. De loper uit Kilder liep deze afstand in een tijd van 37.57 minuten. Zijn plaatsgenoot, Clemens Krus uit Kilder finishte twee tellen later in 37.59 minuten en werd tweede. Jos Giezenaar uit ’s-Heerenberg werd derde in 38.21 minuten, gevolgd door Martin Gotink uit Wehl als eerste Wehlenaar in 38.33 minuten. Hans Migchelbrink was met een vierde plek bij de veteranen, de snelste scheidsrechter in 45.26 minuten. Jos Bergervoet uit Eindhoven won bij de vijftig plussers in 40.55 minuten. Johan Schrader uit Spankeren legde beslag op de eerste plek bij de zestig plussers voor Jan Bulten uit Doetinchem. Anne Hobbelt uit Groningen was de rapste vrouw in 41.31 minuten en liet haar concurrentie ver achter zich. Langeafstandloopster Sandra Huntink uit Drempt werd tweede vrouw in 46.32 minuten en finishte voor Carlie Bolder uit Didam die 50.16 minuten deed over de tien kilometer.

De scheidsrechtersloop ‘Barend de Matterloop’ trok in totaal 98 deelnemers. Hiermee was het organiserend comite bijzonder content. Vorige 2 jaren ging de wedstrijd vanwege de gladheid niet door. De lopers hebben toch allemaal hun stoute schoenen weer aangetrokken en dit keer naar Wehl afgereisd, ondanks het grote aanbod van lopen in de regio deze periode.

Met 82 jaar was Marinus Trentelman uit Drempt de oudste loper die de Barend de Matterloop volbracht.