Jerrel Balke wenst de dames nog even succes voor het startschot klinkt

Zaterdag werd de 1e aflevering van de Boekeldercross Competitie afgewerkt in de Ringkamp. Er stonden maar liefst 296 lopers en loopsters aan de start bij de diverse afstanden en dat was gelijk al een recorddeelname. Hoewel er echt herfstweer was voorspelt, viel dit reuze mee en bleef de schade beperkt tot lichte regenval. Het parcours was zeer goed te belopen, mede door het feit, dat de organisatie de bospaden bladvrij had gemaakt, al zorgden boomwortels toch nog voor enkele struikelpartijen.

Om 13.00 brandde de strijd los bij de kinderen tot en met 9 jaar, die 1 kilometer aflegden in de Ringkamp, waarbij met name de heuveltjes het verschil maakten. AVA`70 viel gelijk al flink in de prijzen.Bij de jongens kwam Lenn Postumus als eerste uit het bos tevoorschijn en klokte een snelste tijd van 4,00 minuten precies. Clubgenoot Indy Haverkamp werd knap derde. Bij de meisjes bleek Janneke Gelderblom veruit de snelste en liet de klok stilstaan op 4,03 minuten. Ook Noa Luimes deed het erg goed en werd derde in 4,22 minuten. Bij de 2 kilometer moesten de jongens en meisjes twee keer het parcours in de Ringkamp afleggen en dat was een hele kluif voor menigeen. Bij de jongens leverde Stan Prinsen van AVA`70 een prachtig gevecht om de podiumplekken en finishte knap als tweede. Bij de meisjes werd Linde Klein Nibbelink derde vlak achter twee Duitse meiden.

Om half twee werd het startschot gegeven voor de 5 en 15 kilometer en hier stond een enorm deelnemersveld bij het vertrek. Het parcours voerde de lopers en loopsters door natte, maar schoongeveegde paden door het Loohuisbos, waarbij met name de strook over het bouwland en zware klus bleek te zijn. Nadat het bos verlaten werd, moesten de atleten nog een kilometertje vals plat afleggen, waarna er ook in de Ringkamp nog een lus door het bos gelopen moest worden. Veteraan Jan Wevers bleek uitstekend uit de voeten te kunnen op het rondje en nestelde zich knap op een 4e plek tussen de jongere lopers. Bij de Dames onderscheidde junior Romy van Rijs zich op prima wijze. De jongste deelneemster bij de 5 kilometer liep een sterke race en klokte 24,32 minuten en dit was goed voor een 8e plek.

De deelnemers van de lange adem legden de ronde 3 keer af. Gerrit Heersink was de eerst aankomende loper van AVA`70 en liet een tijd van 1 uur, 6 minuten en 37 seconden noteren. Ingrid van Zolingen leek weinig hinder te ondervinden van de inspanningen van een week eerder, toen ze in Doetinchem een halve marathon afwerkte. Op het pittige parcours in het Haartse buitengebied liep ze een goede race in 1 uur en bijna 17 minuten.

Om even na twee uur gingen de lopers aan de 10 kilometer van start voor hun wedstrijd. Björn Demkes is de man in vorm al had hij de pech dan hij de hele route solo af moest leggen. Achter winnaar Gerben Schreurs finishte de sterk lopende AVA-atleet op een 2e plek in een tijd van 37, 21 minuten. Katja Demkes pakte een prachtige overwinning bij de Dames en kwam in een uitstekende tijd van 44,14 minuten over de meet. Clubgenote Heidie Jentink finishte op een mooie tweede plek in 45,55 minuten.

De organisatie was na afloop uiteraard zeer tevreden met het grote deelnemersveld, de goede tijden die er gelopen werden en de publieke belangstelling. Komende zaterdag vindt de tweede aflevering plaats van de Boekeldercross Competitie en zal menig loper en loopster er alles aan doen om de tijd te verbeteren, die er in de eerste editie werd geklokt.