Verslag door Gerrit Dijkslag

Na vorig jaar reclame onder mijn Belgische collega’s te hebben gemaakt voor de Kramp Run tijdens Dwars door Hasselt, stonden er afgelopen zondag 30 medewerkers van Kramp aan de start voor de Weltkulturerbelauf in het Duitse Bamberg.
Behalve mijzelf en nog een Nederlander, waren het op een Oostenrijker na allemaal Duitsers.
De meesten liepen de 4,8 of 10,9km, maar de drie buitenlanders en twee Duitsers gingen voor de langste afstand, de 21,1km.

De Oostenrijker woonde in het vlakkere oosten van zijn land, de heuvels waren er “maar” 300 meter hoog, twee jaar geleden was hij tot een eindtijd van 1:32 uur gekomen.
Hem moest ik dus in de gaten houden. Na een groepsfoto met alle Kramp deelnemers gingen de kortere afstanden eerst van start en pas op het heetst van de dag, klokslag 15:30 uur zette de halve marathon lopers zich in beweging, bij 23 graden.
De eerste 5km ging bergop, soms erg steil over kasseien en smalle paadjes, tussen prachtige oude huizen en mooie burchten door.
Na het ronden van het hoogste punt ging het steil naar beneden en moest ik mijn gewaardeerde collega uit Oostenrijk laten gaan.
Slingerend door het prachtige Bamberg liep hij ietsje voor me uit. Bamberg staat niet voor niets op de Unesco Werelderfgoedlijst (vandaar de naam van deze wedstrijd).
Na 9m werd het vlak en kregen we een prachtig park voor ons om door te lopen, maar de zon had hier wel vrij spel, na 15km verloor ik het zicht op het rode Kramp shirt voor me en zou hem ook niet weer in het vizier krijgen. Terug in de stad moesten we langs de kade omhoog en over een brug, tussen werkelijk ontelbare hoeveelheden toeschouwers. De politie heeft wel een poging gedaan tot tellen, en kwam tot 100.000, werkelijk een “tolle Stimmung!”

Van te voren had ik een tijd van 1:30 uur in gedachten, maar geen idee hoe steil de beklimmingen en afdalingen zouden zijn, en kasseien zijn niet alleen lastig om tijdens Parijs-Roubaix overheen te fietsen, ook lopend leveren ze brandende voeten op.
Tot 16km zat ik nog op schema, en begon toen langzaam iets te verliezen, toen de 19de kilometer weer flink omhoog ging, naar alweer een prachtige Burcht, ging het tempo nog verder naar beneden, zelfs de laatste dalende kilometer kon mijn snelheid niet meer echt verhogen.
Maar met een eindtijd van 1:32:45 uur en een 115de plaats, onder 3700 deelnemers mag ik zeker niet ontevreden zijn. Na afloop de inwendige mens weer bijgevuld met fruit, drinken en overheerlijke koeken.

Wat een geweldige sfeer en een prachtige loop!
Ik ben blij dat ik 1,5 jaar geleden Bamberg al een keer gezien heb, want hoewel ik genoten heb onderweg, kreeg ik lang niet alles mee, zo heeft een collega nog bier gedronken onderweg, ik heb alleen water gezien. 

Ook ’s avonds was de sfeer prima en er werden al afspraken gemaakt voor 7 september, de Kramp Run, missie geslaagd!

Maandagochtend om 6:15 uur in de buurt van mijn idyllische “Gasthotel Wurm” een stukje uitgelopen, opkomende zon, nevels over de velden, hazen op mijn pad en weer een beklimming….. Leven is zo slecht nog niet.