Mark te Brake komt als winnaar over de finish.

Mark te Brake heeft ook zijn derde crosswedstrijd van dit seizoen winnend afgesloten. Na zijn overwinningen in Veenendaal en Aalten was hij dit weekend in Losser de snelste. Clubgenoot Björn Demkes, vorige week nog tweede in Aalten, behaalde op de zeer sterk bezette 10 kilometer een mooie achtste plaats.

Natuurgebied ‘de Zandbergen’ in het Twentse Losser was de locatie voor de eerste van drie Dinkelcrossen van dit seizoen. Het parcours werd gekenmerkt door mul zand en veel korte beklimmingen. Ava’70-atleten Mark te Brake en Björn Demkes kwamen naar Losser om deze sportieve uitdaging aan te gaan. Na de Pingelloop in Haaksbergen was de DInkelcross de tweede van vier wedstrijden van de Twentse Crosscompetitie.

Mark te Brake kwam naar ‘Tukkerland’ voor de 5 kilometer. De wedstrijd was voor Mark de generale repetitie voor het NK cross dat over twee weken op het programma staat. Mark ging in Losser heel voortvarend van start. Al snel bleek dat het parcours zijn grootste tegenstander zou zijn. Het geaccidenteerde terrein en zijn snelle start zorgden voor behoorlijk wat ‘melkzuur’ in de benen van de Aaltense atleet. Zijn eindtijd was 17.29 minuten. Hiermee bleef hij zijn concurrenten ruimschoots voor.

Björn Demkes moest de cross in Aalten van zaterdag aan zich voorbij laten gaan. Daarom koos hij ervoor om naar Twente te verkassen voor een goed alternatief op de Boekeldercross. Björn nam deel aan de 10 kilometer. Dat hij deze afstand goed aankan is oud nieuws. Afgelopen week werd hij In Aalten tweede op deze avond. Alleen Mark te Brake was toen sneller. Op het pittige crossparcours in de Losserse bossen hield Björn zich keurig staande in de subtop. Met een prachtige eindtijd van 40.02 minuten passeerde hij als achtste het finishdoek.

De twee overige Dinkelcrossen worden gehouden op 22 december en 9 februari. De Twentse Crosscompetitie wordt voortgezet op 24 november in Goor en afgesloten op 8 december in Eibergen.

Foto Reportage door Tim de Brake